Omplacering iFokus

Omplacering

Etikettatt-omplacera
Läst 2491 ggr
[isdrakee]
0

Moraliskt dilemma

Åh jag känner mig så taskig och behöver ventilera. :(

Jag är verkligen någon som förespråkar att man ska läsa på ordentligt och vara säker på sin sak när man skaffar djur. Och nu står jag själv här och överväger att ge bort ett av mina djur.

Det är nämligen som så att jag och min sambo vill flytta till större. Men banken går bara med på att vi får låna ifall vi säljer först alternativt att vi i alla fall lägger ut till försäljning och letar boende samtidigt.

Kruxet är att det är väldigt svårt att sälja (och piffa till) en redan trång lägenhet när man har en ödla vars terrarium tar upp halva vardagsrummet. Vi hade hoppats kunna få köpa först, flytta över allt (inkluderar terrariumet) och sen sälja. Men nej det går tyvärr inte. =/

Vi har såklart funderat på om vi kunde hitta någon som temporärt kan ta hand om henne. Men det är krångligt. Inte så många som vill ha hand om en 90 cm ödla som är så matglad så en annan verkligen får passa sig. Vi överväger nu istället att omplacera för gott och inte bara temporärt.

En annan grej som är skäms något fruktansvärt över att jag har ett annat ännu större djurintresse som också kräver en massa plats. Men att få plats med båda är inte särskilt realatiskt och min sambo är inte alls glad i det. :/

Jag har fått reda på att tropikariumet i Malmö (som jag anser är väldigt bra vad gäller reptiler) planerar för att skaffa just denna arten och dom kan ta emot henne. Trots att dom i vanliga fall inte tar emot från privatpersoner som vill dumpa sina djur där.

Jag är säker på att hon kommer få det jätte bra där. Antagligen bättre än hos mig även om jag gör mitt yttersta. Och det ger mig möjligheten att gå dit och titta till henne.

Det positiva i det hela är att reptiler inte är ett dugg sociala och knyter inga band till människor. Hon känner säkert igen oss och vet att vi inte är ett hot men mycket mer än så är det inte.

På ett sätt kan jag tycka att detta är ett gyllenne tillfälle. Även fast det känns jätte tråkigt så vet jag att hon kommer få det bra och vi får det betydligt lättare med att flytta. Men det känns också fel att görta sig av med ett djur bara för att det inte passar längre. Men ska man verkligen kämpa för att behålla ett djur bara för sakens skull? En flytt till en annan lägenhet eller ett flytt till ett tropikarium är antagligen lika stressande ur hennes synpunkt.

Vad tycker ni? Är jag en elak ragata nu? Eller finns det något vett i att lämna ifrån sig ödlan?

Nali
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

åh, vad synd att hon måste flytta :( Vad jag tycker så har du gett allt du kan men ska ni flytta till större och kan inte ha ödlan kvar så låter det bättre att ni ger henne till tropikarium än till någon privatperson för precis som du beskrev kan du se till henne varje dag om du vill och hon kommer få mycket större yta och ev. kanske någon kompis man vet aldrig.

lycka till!

[isdrakee]
0

Poängen är ju att det säkert går att behålla henne och flytta ifall man struntar i föreskrifterna temporärt. Men även om vi bygger en ny "liten" låda till henna att bo i kommer den vara aldeles för stor för att ha under en visning och fortfarande svårt att hitta någon som kan ta hand om henne. Hon har blivit "mataggressiv" så det bör vara någon kunnig som passar henne.

Det känns jätte tråkigt att inte få ha kvar henne för hon är verkligen awesome. Dessutom har jag säkert spenderat 20 - 30,000 kr på detta projektet (med terrarium, inredning osv). Det är inget lätt beslut.

Men samtidigt är det ett gyllene tillfälle att ge bort henne nu OM vi ska ge bort henne.

Det känns egositskt att lämna ifrån henne för att det blir för krångligt med flytt/utrymme/andra djur.
Men det känns också egoistiskt att ha henne kvar om hennes nya hem kommer vara bättre.

Mari
0

När jag läser att ni har ett sådant bra ställe att omplacera henne till så tycker jag inte att du ska behöva ha dåligt samvete. Jag förstår att det är ett svårt beslut men jag tycker inte att det är egoistiskt att lämna ifrån henne pga krångel osv. Speciellt inte när hon verkar få komma till ett så bra hem.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

apache
0

Ibland är det bästa för djuret att faktiskt bli omplacerat!
Bara man är noggrann med nya hemmet och det verkar som att din reptil inte kan få ett bättre nytt hem :)