Fodervärd Golden Retriever
Hej.
Hoppas på tips och råd om hur jag ska gå till väga för att bli fodervärd åt en Golden Retriever tik.
Jag vill både veta vad jag behöver tänka på för att..
- Jag ska bli en så bra fodervärd som möjligt och?
- Hur jag hittar en så bra och seriös uppfödare som möjligt?
- Vad är viktigt att få med i avtalet för att vi båda ska ha de bästa förutsättningarna för ett gott samarbete utan tvister och konflikter?
Alla seriösa tips, ideer och tankar som kan vara till hjälp.
Jag är en kvinna med hundvana, både av Golden Retriever (familjehund inte min egen), dvärg pudel, shih tzu, rottweiler och olika blandraser.
Min favorit, både vad det gäller kynne och vad som passar min livsstil stämmer bäst är dock Golden retriever.
Det ligger ett naturreservat på över 300 hektar inom gångavstånd från min lägenhet där jag bor mitt i centrala Göteborg. Så det jag kan erbjuda en hund är massa kärlek, skogspromenader, Agility träning och eventuellt sök (aldrig provat tidigare men verkar kul).
Har nyligen varit tillfälligt boende för en vanvårdad dvärgpudel som behövt enormt mycket tid, tålamod, empati och stöttning.
Vad jag vill nu är att bli ett för alltid hem till en golden tik, valp eller unghund.
Tacksam för tips och tankar.
Golden forever and the northern lights
En fråga som du bör vara beredd på att svara på är varför du vill bli fodervärd. Att vara fodervärd innebär många gånger att ställa ut hunden och därmed träna den för det samt hålla pälsen i utställningsskick, och i vissa fall även ta hand om valpkullar, alternativt att man är beredd på att hunden är hos uppfödaren i de perioder hunden har valpar. Att fodervärden har stort intresse för rasen och avel inom den aktuella rasen är ofta ett minimum för SKK-anslutna uppfödare som placerar ut foderhundar (men inte alltid såklart, det finns inget facit här).
Vill också slänga in att det inte bara är att hitta en seriös uppfödare, det bör vara en person som du klickar bra med eftersom ni kommer att ha ett samarbete i flera år. Avtalet ska vara skrivet på SKK:s blankett, något annat hade jag inte accepterat.
Kan inte skriva så mycket mer i frågan eftersom jag inte har någon personlig erfarenhet, för själv skulle jag inte vilja vara fodervärd, även om jag tror att det är ett fantastiskt mentorskap för att själv kunna bli uppfödare i framtiden. Men jag är en sån som vill äga min hund och bestämma själv. Ett generellt bra sätt att göra sig bekant med en viss hundkrets är att leta sig till om de har någon facebookgrupp, till att börja med. Men jag råder dig att läsa ett tag i gruppen innan du börjar "annonsera" att du vill bli fodervärd, risken finns annars att de bara tror att du är ute efter en gratis hund.
Om det skulle vara så att du inte är så intresserad av t ex utställning eller att nörda ner dig i olika linjer inom aveln så kanske du i stället kan söka efter en tidigare avelshund som behöver omplaceras.
Hoppas du får svar av någon som är mer insatt!
- Redigerat 2023-04-30 20:21 av Solkeps