Omplacering iFokus

Omplacering

Etiketteromplaceringomplacera-övriga-djurjourhem-stödhem
Läst 157 ggr
[Tismon]
2022-10-24 18:30
1

[Omplaceras] Blandraskanin hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Namn: Courage eller Kurage
Ålder: ca 2 år
Kön: Okastrerad hane
Ras: Blandras
Färg: Japantecknad

Courage var avlivningshotad och skulle garanterat avlivats om jag inte hämtat honom eftersom att han beskrevs som en problemkanin av den förra ägaren.
Jag kan inte hålla med. Denna herren är det inget fel på.

För närvarande är han utomhuskanin men kan säkert tas inomhus om man väntar till sommaren. Han är ganska aktiv och ska inte bo i en liten bur. I sitt förra hem fick han ingen uppmärksamhet och togs inte hand om, han kommer därför enbart omplaceras till ett hem där han får vara i fokus och där han får all uppmärksamhet som han förtjänar. Helst ska hans framtida ägare ha läst på och förstå kaniners grundläggande behov, jag har inte bråttom med att hitta ett nytt hem eftersom det är viktigast att han hamnar i ett förevigt hem som han får stanna resten av sitt liv. Jag agerar bara som jourhem för denna gossen och en enbart symbolisk summa kommer tas - hemmet är viktigare än pengarna.

Denna herren är ganska stor, skulle gissa på att han väger kanske 4kg. Inte minsta rädd av sig men inte jättehanterad och man behöver lite tålamod. Han kan upplevas som lite klumpig men det är bara gulligt med lite personlighet tycker jag.

Han finns i södra Skåne.

• Redigerat 2022-10-24 18:34 av [Tismon]
Heddiz
2022-10-26 14:35
0

Vet du hur gamla kaniner kan bli / brukar bli?
Jag ska nog inte ha en kanin nej….hundarna skulle äta upp den…

men jag har haft en kanin och flera marsvin när jag var liten och när jag jobbade på marabou och inte kunde ha en hund….Jag har alltid haft något djur-även häst..

Iaf varför kan inte du forts ha kaninen…du måste såklart inte svara…😊

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
2022-10-26 15:28
0

#1: Kaniner kan bli 10-12 år men medelåldern är 9 år tror jag. Jag har redan 2 andra kaniner som jag räddat från avlivning och anledningen till att jag inte kan ha kvar Courage är för att han är hane, han går inte ihop med de andra kaninerna jag tagit emot som också är hanar. När han hittar ett nytt hem får jag också plats att rädda fler avlivningshotade kaniner 😊

Man kan träna hundar att låta kaniner vara genom skvallerträning 🙂

• Redigerat 2022-10-26 15:31 av [Tismon]
[Tismon]
2022-10-26 18:28
0

Tillägger att jag också tror att han hade mått bäst i ett hem där han fick vara ensamkanin eller bli kastrerad och bo med en hona men där han inte behöver tävla om uppmärksamhet med 3 andra hanar vilket han behöver göra just nu. Ett hem där han kan få all uppmärksamhet. När jag hämtade honom hade han så långa klor att han inte kunde gå utan att det gjorde ont på honom, vattenskålen som låg en bit bort drack han inte ur för det gjorde för ont att gå. Fick klippa ned halva längden på klorna, de var helt böjda och måste gjort jätteont, stackare 😢 Såfort kloklippningen var klar skuttade han runt jättemycket och var aktiv.

Han bor ute i ett förråd tillsammans med Gråis just nu, den andra hanen jag hämtade från samma hem men de är separerade för att inte bråka. Har märkt att de verkar stressa upp varandra väldigt mycket så har fått göra en barriär så att de inte ska kunna se varandra.

Heddiz
2022-10-27 17:44
0

#3: Jag skulle gärna hjälpa en kanin med nytt hem- då dom är så mysiga och man kan träna dom oxå o så gosiga att ha i famnen, o dom har sina egna mysiga/roliga personligheter..

.Jag vet ärligt talat inte om det skulle funka med den metoden med kaninen även om den funkat på annat - bla bilar men det är en helt annan sak…På Alf skulle det funka-inga större problem där. men Algot vet jag inte - han är väldigt speciell o smart hund så det är inte det att han inte går att lära..men han är svårt att förklara…

Algot är så mattig så du anar inte…Han kan bli så avundsjuk om Alf hoppar upp i soffan bredvid mig att han ska skälla och ibland jaga bort Alf från soffan o så hoppar han upp själv..Alf smyger ibland och lägger sig brevid mig när jag vilar i soffan…då kan han ligga där….för Algot inte såg det.
Skulle med andra ord inte kunna ha kaninen ute ur buren och det är inte snällt att låta dom sitta i bur inne ute hela tiden i princip - förutom när man klipper klor och passar på när Algot är ute ..eller när man går omkring med kanin i famnen…och det skulle inte kännas bra för mig heller att aldrig kunna släppa den fri…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Heddiz
2022-10-27 18:02
0

Undrar om man kunde lära hundar - det bör väl vara en eller flera vall hund(ar - att valla kaniner ?

Jag tror kanske att kaninerna skulle vara för snabba för hundar så dom skulle inte hinna med i deras hoppande hit och dit + att dom är snabba.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

[Tismon]
2022-10-27 18:37
0

#4: Ja, kaniner är jättemysiga 🥰

För mig har det gått att träna hunden att låta katter vara genom skvallerträning, inte haft kaninerna jättelänge (1 månad nu) så har inte hunnit träna honom med dem men det går an för honom personligen. Det gäller att ha tålamod och att träna på ett avstånd där hunden är icke reaktiv, veta när man ska avsluta träningen så att passen är tillräckligt långa och hanterbara för den individuella hunden 😊 Du känner dina egna hundar bäst så jag kan inte uttala mig, vissa hundar har alldeles för stark jaktdrift och då kanske det inte är snällt för varken hund och kanin att behöva tampas med det dagligen.

Håller helt med om att det inte är särskilt snällt att kaniner ska vara i bur hela dagarna. Jag har löst det så att de har hagar och är skilda från hunden i egna rum.

För den intresserade så finns det möjlighet att ha Courage på prov 🙂

• Redigerat 2022-10-27 18:49 av [Tismon]
[Tismon]
2022-10-27 18:38
0

#5: Tror inte det är en bra ide att valla kaniner, eftersom kaniner är bytesdjur och lättskrämda kan de bli ihjälskrämda av att bli jagad av något större