Avlivningshot
Djur som är i behov att omplaceras snabbt hänger det ofta ett avlivningshot över tyvärr.
Hur skulle ni ställa er i den frågan om någon hör av sig och säger tex:
"Kan du inte ta emot marsvinet så avlivas det på torsdag."
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Jag kan även tänka mig att många personer försöker "skynda på" processen genom att hota med avlivning. Det är ingen konstighet att många fler människor får upp ögonen och engagerar sig för ett avlivningshotat djur.
Hotar man med avlivning, även om man inte menar allvar med det, är chansen stor att djuret får ett nytt hem snabbare än om man hade avstått från hot.
Är situationen allvarlig och djuret behöver omplaceras snabbt tycker jag att det bör vara en självklarhet att vända sig till djur- och omplaceringshem i sin närhet. Eftersom att avlivning hos veterinär ofta kan vara ganska dyrt bör det inte vara en ursäkt att man inte har råd att ha kvar djuret i någon vecka till, inte har råd att annonsera eller inte har råd att åka några extra mil till ett djurhem.
Om ett djur stod under avlivningshot och dess ägare vände sig till mig för hjälp hade jag nog tagit mig an djuret om jag hade möjlighet. Dock tycker jag att det är oförskämt att hota med avlivning. Frågar personen mig om jag kan omhänderta djuret och jag svarar ja behöver inte ens avlivning komma på tal. Men om jag däremot svarar nej och personen då hotar med avlivning tycker jag personen är hänsynslös, speciellt om det handlar om ett omplaceringshem som redan är fullsatt.
Svarar jag nej kan personen istället fråga mig om tips om andra djur- eller omplaceringshem eller personer som kan tänkas ta sig an djuret.
Många djur- och omplaceringshem har även kontakt med veterinärer i sitt område. Kommer ett friskt djur in för avlivning kan veterinären kontakta hemmet och djuret får istället leva vidare där.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Får höra det minst en gång i månaden. Beror helt på anledningen till djuret är avlivningshotat. Är det pga tröttnat, vill bli av med djur som inte går att avla på, platsrist osv så brukar jag svara med en lång radda om hur de är ansvariga till att djuret sköts och hittar nytt BRA hem.
Som kontaktperson för råtthjälpen och privat jourhem så hör man det där allt för ofta. Folk använder det ofta i sammanhang för att skynda på omplaceringen. Få menar det verkligen. Så man får gå emot hårt med hårt och skälla ut de som gör.
MEN det finns vissa avlivningshot som jag tar på allvar och som jag anser kan få finnas med. Detta kan vara ett upphittat djur som tagits in av någon snäll. De har försökt hitta hem men kan verkligen inte behålla djuret själva. Djurhem som går ut med att en hög med katter levande på sopstation kommer skjutas i slutet på veckan av kommunen om dessa inte hitta hem.
Ägaren har avlidit eller hamnar på sjukhuset och inte förmögen att ta hand om djuret och ingen i släkten kan heller.
Pga snabb utvecklad allergi är djuren/et inte kan skötas så kan jag anse att viss del av avlivningshot får förekomma. Även om jag inte gillar avlivningshot så tar jag det på visst allvar då en allergi inte är att leka med om det är rejält utvecklat. Flesta jag tar seriöst har försökt själva under längre tid att omplacera djuret. Men att det är svårt att hitta ett nytt hem och det inte längre kan skötas. Ägaren tvingat att välja avlivning om den inte försvinner akut.
Eller där ägaren blir utvisad från sverige. Vilket inte längre är allt för ovanligt. Inte heller att man får jobb utomlands som börjar väldigt snabbare än vad man trott. Dock är det djurägaren som tagit på sig ansvaret och deras uppgift att hitta ett bra hem.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag fick en annan variant "vi flyttar utomlands på torsdag och marsviner släpps ut i skogen på onsdag om vi inte hittar någon som kan ta det, kan du ta det?"
Och jag letade nytt marsvin så den lilla killen fick komma hitt :)
Tar inte själv emot burdjur så där kan jag inget göra, men om det handlar om en hund så vet jag att det finns hjärterum och stjärterum, om inte här så hos någon bekant…
Jag har fått höra det flera gånger speciellt då med katter.
Jag blir riktigt förbannad! Hota med att avliva djuret bara för att jag inte tar över det, nä det är så fel tycker jag. Jag har heller ingen möjlighet att ta en katt, jag tycker först och främst att den som hotar med avlivning ska ha gjort allt i sin makt för att förhindra avlivningen så som att leta nytt hem, annonsera, fråga vänner och bekanta, höra efter på djurhem om de kan ta emot. Det finns massor man kan göra! 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Dom flesta säger väll endast ''den ska avlivas snart om ingen tar emot den'' Fast endo så vet man aldrig om det är allvar eller att ägaren verkligen vill sälga djuret. Men om någon skulle sagt så till mig skulle jag inte tveka utan ta emot den.

De som hotar med avlivning litar på att det finns idioter som jag som fångar upp. Jag kan hålla mig ifall jag ser det i en annons.
Men om någon säger sånt personligen eller visar djuret för mig….ja, då hamnar de här.