Omplacering iFokus

Omplacering

Etikettomplaceringshem
Läst 3105 ggr
[RussinsMusli]
2011-02-09 20:59
0

Omplacingshem för råttor

Hej!
Jag har fått frågan om att öppna ett omplaceringshem för råttor hos en familj som jag tillbringar mycket tid hos. 

Jag undrar bara vad som gäller, vad man behöver tänka på? Tacksam för svar! :)

Tina
2011-02-09 22:23
0

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om kravet på DFS 2004:5 tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen (1988:534) 7§ säger: Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd.
- Det ska alltså betyda att du inte behöver ansöka om tillstånd för att få driva ett omplaceringshem för råttor.

Viktigt är att du har en ekonomi som gör att du har möjlighet att ge alla råttor veterinärvård när de behöver det, det kan bli en stor utgift när som helst - därför är en bra och stabil buffert viktig. 
En omplaceringsverksamhet går sällan i vinst, det kan hända att du själv behöver lägga ut flera hundralappar på djuren och verksamheten varje månad.

Har familjen den kunskap som krävs för att ta hand om råttorna när du inte är där? Ett omplaceringsdjur kan ibland kräva extra omsorg och omvårdnad, då det kan ha bott hos ovana/olämpliga ägare som inte vetat hur djures mat, boende, hantering mm bör vara.

Vad händer om du och familjen som råttorna bor hos blir osams? Vad händer om familjen helt plötsligt backar ur och säger "nej, det här var mer jobb än vi väntat oss, vi vill inte vara med längre"? Du bör absolut ha en "back-up-plan" för var råttorna ska ta vägen om något liknande händer.

Har du den tid och det engagemang som krävs för att driva ett omplaceringshem? Det är sällan en dans på rosor. Vanvårdade/skadade/sjuka djur kan komma in, det kan ta flera månader innan djuret blir omplacerat, omplacerade djur kan behöva komma tillbaka till dig mm.

En omplaceringsverksamhet kommer att ta upp en stor del av din fritid. Djuren ska tas hand om, mail från adoptanter, inlämnare och undrande ska svaras på, adoptanter hör av sig och vill träffas - kanske visar sig vissa av dem vara olämpliga råttägare som du måste avvisa, papper ska skrivas, register och information om alla adoptanter bör upprättas, uppföljning i det nya hemmet och kanske har du även en hemsida som du uppdaterar regelbundet.
Du bör dessutom vara beredd att ge support till djurets nye ägare för resten av dess liv.

Lycka till om du väljer att starta ett omplaceringshem!
Du får gärna skriva mer här och berätta om hur det går.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[RussinsMusli]
2011-02-09 22:29
0

Tack så jätte mycket för svaret!
Jag är medveten om att det tar tid och kostar osv.
Papper och allt vet jag och har tänkt igenom allt mycket nu :)