Historien om Pelle
Pelle var det djur som vi först tog emot här hemma.
Han har haft en väldig otur med att hitta ett evigt hem. Stackarn är 8 månader och har redan hunnit flyttat 6 gånger i sitt korta liv.
Vi har beslutat att Pelle ska få bo kvar här hemma och bli en i familjen fr.o.m. idag.
Här tänkte vi berätta lite om Pelles liv i korthet.
Pelle föddes 2010-06-05 och är från en oplanerad kull. Familjen han föddes i hade köpt två kaniner i tron om att det var två honor vilket det visade sig att det inte var.
Kort efter att Pelle och hans syskon föddes fick hans familj flytta p.g.a. att familjen han föddes i ville ej ha kaninerna kvar.
En syster till paret som hade föräldrarna tog tillfälligt hand om kaninfamiljen och letade hem åt dem. Dock vart Pelle och hans föräldrar kvar.
Så Pelle flyttade hit till oss för att försöka få hjälp att hitta ett förevigt hem.
Ganska snart hörde en kvinna av sig och var intresserad av honom. Allt lät jätte bra och hon var och hämtade honom. Dock bara några veckor senare fick jag mail om att hon inte kunde ha honom kvar. Hon klarade ej av hans pälskrav och skulle ev börja pendla till Sthlm för att arbeta.
Så stackars Pelle återkom igen till oss.
Vi kände att vi gör ett nytt försök för honom för sådan otur kan han väl bara inte ha.
Vi hittade ett nytt hem hos en kollega till mig dit han fick flytta och hade det jätte bra. Han fick ströva fritt omkring i deras lgh och skötte alla sina behov i buren.
Han vart vaccinerad och avmaskad samt de funderade på att kastrera honom dock gick inte det.
Dock började bägge att jobba heltid och Pelle vart mer sittandes i sin bur vilket han inte trivdes i och han började äta dåligt. Så de kände att det var fel att han skulle bo så när han inte trivdes.
Så för tredje gången så kom Pelle tillbaka till oss och denna gången får han stanna för gott.
Ingen varelse ska behöva flytta så många ggr under mindre än ett år.
Så nu har Pelle äntligen ett livslångt hem. Han ska få bli utekanin och han är fr.o.m. idag försäkrad i Agria.
Pelle fick alltså bytt hem 6 gånger och totalt bott på 5 olika ställen och är bara 8 månader gammal.
Detta är nog tyvärr vardagen för många kaniner ute i vårt avlånga land.
Sedan är det inte alla kaniner som har turen att hitta ett hem att stanna i för alltid utan många avlivas nog när de bara är något år pga att det inte finns något hem åt dem.
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Tycker det är så tragiskt att det oftast är ett liv som många av våra fyrbenta vänner får uppleva. Tycker man borde ta djurägandet på ett större ansvar och att det faktiskt är ett liv man har hand om.
När jag skaffar våra älskade djur så ser jag inte att det är en slit och släng vara utan det är ett livslångt hem där dom ska kunna leva lyckliga 5-7 år i. Att skaffa djur är en livstil och man måste kunna anpassa sig efter djuren så att dom inte blir lidande, såklart finns det fall där ägaren blir allergisk osv.
Men djurägandet måste tas på större al´lvar och uppmärksammas mer att det faktiskt är såhär många djur blir behandlade under sina levnads år.
Tragiskt . . . Men är så glad att Pelle äntligen kommit rätt och vet att han kommer leva som en lycklig kanin.