Omplacering iFokus

Omplacering

Etikettomplaceringshem
Läst 1563 ggr
Tina
0

Fördomar mot omplaceringsverksamheter

Har ni upplevt att det finns fördomar gentemot omplaceringsverksamheter och personerna som driver dessa?

Idag stötte jag på ett påstående som jag aldrig tidigare sett eller hört. Det löd ungefär så här:
"Personligen skulle jag aldrig vända mig till ett "omplaceringshem". Dessa verkar drivas av unga tjejer som inte vet vad de sysslar med. Omplaceringshemmen dyker upp överallt och försvinner lika snabbt när grundaren väl tröttnat."

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

wolfgirl82
0

Jag har personligen inte stött på några fördomar utan bara positiv respons.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Tina
0

#1 Jag har inte heller sett, hört eller på annat sätt stött på negativ kritik mot omplaceringsverksamheter tidigare. Men när jag såg detta uttalande blev jag förvånad och funderade på om det är vanligare än man tror.

Jag har dock inte alls den synen som personen som skrivit detta har. Jag tycker inte att omplaceringshem är direkt vanliga. De som finns är ofta fulla och det är många personer som överväger att avliva sina djur då ingen kan omhänderta dem.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

UlrikaD
0

Jag har väl positiv syn på omplaceringshem, men det finns ju dåliga också.

Mina degusar här hemma kommer ju från en nedlagd omplaceringsverksamhet där ägaren la ut alla djuren som var kvar som orm-föda när hon tröttnade.

Sen finns det en omplaceringsverksamhet som tar emot djur mot en summa, avlar på dem, omplacerar de vuxna för en summa och säljer ungarna till fullpris. Det tycker jag är helt sjukt men ingen reagerar.

Ska jag omplacera så omplacerar jag själv isfåfall, enda sättet att ha full kontroll var djuren hamnar.

gulzebra
0

Jag kan hålla med den som skrivit till viss del… En del omplaceringshem som jag stött på har drivits av väldigt unga tjejer, och då menar jag FÖR unga och i de fallen verkar inte kunskapen på topp heller. I flera fall jag har stött på har det funnits kunskap kring typ en art, dvs det enda djur de någonsin hunnit ha medan de levt, och ändå ska de ta in allt och alla. Ett sånt omplaceringshem skulle jag aldrig vända mig till. Nu tycker jag visserligen inte att man måste ha haft alla arter man tar in, men flera arter är ändå en mycket bättre grund om man prompt ska vägra begränsa sitt omplaceringshem till de arter man faktiskt kan.
Samtidigt blir jag väldigt tveksam till den typen av hem iom att så unga går i skolan och är helt utan inkomst. Vad händer när de ökar en årskurs och läxorna blir för många för att kunna sköta alla djur de tagit på sig? Och vad händer om djuren blir sjuka, är föräldrarna beredda på att ta på sig det ansvaret?

Men så finns det förstås skitbra omplaceringshem också, såklart. Nu skulle jag aldrig vända mig till något bra heller iom att jag hellre omplacerar själv så jag vet var djuren hamnar om jag är tvungen att omplacera, men iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram