Omplacering iFokus

Omplacering

Etikettövrigt
Läst 5040 ggr
Rullis
0

Djur som skänks bort

Satt och klickade runt lite på blocket och såg en hel del bortskänkes annonser på djur, alltifrån undulater, tuppar och olika gnagare.

Jag blev faktiskt lite förskräckt, en symbolisk summa ska väl ALLTID tas ut för ett djur, ett liv. Oavsett anledning till omplaceringen?

Och borde inte en såppas stor sajt som blocket kunna sätta ett stopp för sådana annonser?

www.slattebacke.se

westblom
0

de är många som skänker bort ett djur för dom tror att de är lättare att bli av med djuret,så är det SORGLIGT nog,men de är helt fel att skänka bort,för oftast så kommer djuret till fel hem eller ormat kanske,blocket måste väl kunna ändra på sånt och ha som regel att i stället för att skänka bort så ska en symbolisk summa tas,annars får man inte sätta in en annons,så tycker jag iaf

Skrikandes

EmmaWq
0

Jag tycker inte att man måste ta en symbolisk summa, så länge man ser till att djuret kommer till ett bra hem! Jag håller tex på att omplacera tre råtthanar, vilket jag kommer att göra "gratis", men jag har sett till att de kommer till bra hem och håller kontakten med de nya ägarna.

Isnona
0

Blocket har väl en regel på att det ska vara minst 500kr för hundar och 100kr för katter? Förstår inte varför dom inte kan sätta in något liknande för gnagare m.fl.

Finns även människor som utnyttjar detta och säger att dom ska ha djuren till kel och sällskap när dom i själva verket ska ha dom till reptilmat eller liknande. Det blir ju en gratis middag för deras orm..

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

EmmaWq
0

Jo, helt klart. Jag tycker dock att man alltid ska se till var djuret hamnar! Alltså att man i bästa fall till och med kan få komma hem till de nya ägarna och se hur djuret får bo, och sedan får man ju ställa mycket frågor till den som är intresserad. Då tror jag att man kan sålla rätt bra mellan de som är intresserade, och de som bara vill ha ormmat.

[kent2]
0

Om man nu ite vill nacka djuret själv eller betala någon annan för att göra det, så måste det väl vara lämpligt att det kommer till användning? Som ormmat gör det ju båda ägarna en tjänst.

Tina
0

#5 Som jag förstått det handlar denna diskussion inte på något sätt om att nacka djur. Den handlar om ägare som väljer att skänka bort sitt djur, men som förhoppningsvis ändå har en vilja för djuret ska komma till ett hem där det får leva ett värdigt liv.
Omplacerar man sitt djur visar det hur som helst att man kommit till insikt med att djuret skulle få det bättre i ett annat hem, medan många andra väljer att behålla sina djur endast av egoistiska skäl.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[kent2]
0

#6 Jag tolkade det som tråden handlade om bortskänkes och inte eomplacering. Jag har full förståelse för att man vid en omplacering helst ser att djuret får det bättre i ett annat hem och jag har full förståelse för de försöker möjliggöra detta. Dock anser jag att det är lite skillnad att t.ex. lägga upp en skänkesannons på blocket än att lägga tid och kraft att hitta någon som sysslar med omplacering. Jag tror nämligen inte alls att majoriteten av det man ser på blocket består av personer som bryr sig om sitt djur, utan istället ser blocket som ett enkelt sätt att dels slippa avliva det själv eller att betala för att få detta gjort av någon annan. I det fallet med omplacering förstår jag självklart att man t.o.m kan vara beredd att betala en summa för att djuret ska få det bra, men jag kan inte se samma sak när det gäller skänkesannonser och då ser jag heller ingen anledning att djuret inte blir ormmat.

Men detta är bara min personliga åsikt.

Mari
0

Egentligen skänks ju inte djuret bort, det kostar väl minst 50kr att ens annonsera på blocket? Så djurägarna lägger ju ut lite pengar för att då iväg djuret.

Men jag tycker inte om att djur annonseras som skänkes, det är varken bra varesig de ska till sällskap, avel eller mat.

Kan vi inte starta en sån här namninsamling online? Där vi som skriver under kräver att även andra djur förutom hund och katt även har ett krav på minsta pris för att få annonseras ut på blocket.
Denna kan man väl även skicka runt till alla de olika annonsplatserna på internet - finns många som inte ens kräver att kattungarna ska säljas vid laglig ålder..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[kent2]
0

Det skänks fortfarande bort eftersom du inte kan räkna en annonskostnad som en kostnad för djuret då det är annonsören och inte köparen som betalar de 30-50 kr det kostar att annonsera på blocket (50:- för katt och hund, 30:- för övriga).

Det finns heller ingen anledning till krav på att kattungarna ska säljas vid en viss ålder eftersom detta är reglerat i föreskrift (L 102).

Mari
0

#9 Självklart skänks de bort, tänkte bara det att annonsören får ju betala för att skänka bort dem, kanske inte var så relevant att påpeka det som jag tänkte Glad

Hur menar du med anledning till krav? Blocket har krav på att det framgår i annonsen att hundar och katter ej säljs under rätt ålder, står det ej med blir annonsen ej godkänd och man får skriva om. Det har jag varit med om flera gånger då jag missat att skriva ut när jag annonserat om katter. Jag tycker det är bra att det står, för alla verkar inte veta om det eller bryr sig inte har hört om många kattungar som säljs redan när de är mellan 8-10 veckor.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[kent2]
0

#10 Det jag menar är att det är rätt självklart att man inte får annonsera om att en kattunge under 12 veckor säljes då de inte får lämna uppfödaren innan denna ålder enligt gällande förskrift. Det ska ju inte behövas skrivas speciella regler för varje sak som inte är tillåten, t.ex. har ju blocket inga regler för narkotiak.

Mari
0

#11 Sant men eftersom de nu har regler för just detta med ålder på kattungar och valpar så kanske det betyder att det behövs för att det är så många som bryter mot det?
Narkotika tror jag inte ens går igenom om någon försöker annonsera om det Obestämd

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[kent2]
0

Kan så vara, men jag anser fortfarande inte att det är en annonseringsidas ansvar utan säljarens. Nästa steg hade varit att man hade krävt information liknande L80´s för zoohandel för varje djur en privatperson säljer och det är i längden ohållbart. Det räcker helt enkelt att skriva att gällande djurskyddslagstiftning samt SVERAKs och SKKs rekommendation skall följas vid annonsering.

Istället verkar det som det är någon prao-elev som skrivet reglerna, varför skriver man t.ex. zoologiskt djur och vad är i så fall ett icke zoologiskt djur?

Rullis
0

Skönt och se att det är fler än jag som reagerar.

Och självklart menade jag omplacering av djur, levande djur som inte skall ges som reptilmat ( en annan diskussion dock)

Jag har hur som haver mailat blocket och fått ett tillfredsställande svar ska kopiera in det jag skrev och svaret imorgon när jag loggar in på mailen men det skulle nog vara att rekomendera, maila dom alla som känner att dom orkar och vill :-)

www.slattebacke.se

wolfgirl82
0

Jag tycker det är hemskt när djur skänkes bort på blocket.

Jag ser mest kaniner som skänkes men även sett andra annonser så som hamstrar och råttor. (Kollar nästan enbart på kaniner & gnagare)

Djuren får inget värde utan de är bara slit och släng djur när de skänkes bort tycker jag.

Jag tycker att tar man ut en summa för djuret så visar även personen som tar hand om dem att de kan tänka sig lägga ner pengar på dem.

Inga djur är gratis att ta hand om utan mat, tillbehör och veterinärskostnader tillkommer ju. Kan man då bevisa som "köpare/adoptant" att man är villig att betala några kronor för djuret så tycker jag att det känns mkt mkt bättre.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

wolfgirl82
0

Tänk om man hade plats för alla djur som skänks bort.

Gick igenom Dalarna idag och inte mindre är 7 st kaniner, 2 chinchillor, x marsvin, x hamstrar och x råttor som skänks.

Rynkar på näsan

- Ida

Rullis
0

Jag ska omorganisera för att ha möjlighet att ta in några kaniner till nu…hatar att få mail med avlivningshot :-(

www.slattebacke.se

wolfgirl82
0

Usch såna mail är jobbiga och få.
Är som vanligt för många djur som behöver hjälp och för få adoptanter.

- Ida

Misarn
0

Jag hade två kaninhonor som jag faktiskt "skänkte" bort när jag var något år yngre. Då tyckte jag att man inte ska ta betalt för ett djur men var väldigt noga med vart dom hamnade och har faktiskt kontakt med ägaren än idag men skulle aldrig göra det idag med tanke på att det inte verkar lika seriösa om dom inte är beredda att betala en slant. Är man beredd att betala för sitt djur så tycker åtminstonde jag att dom verkar vara mera seriösa med sitt ägande och mera medveten men det kanske dom fortfarande inte är.

Katti
0

Du kan sälja en kaninbur för 300:- (innebur 100 x 50 cm) på Blocket utan problem. Innehåller samma bur en kanin eller två marsvin så är det svårt att få ens 100:- för den… Annonsen kan vara inne i en månad utan att "varan" blir såld. Så går säljaren in och ändrar till skänkes och annonsen är borta redan samma dag! Det händer gång på gång på gång. Vad är det för hem som dessa djur hamnar i? Hos någon som inte kunde tänka sig att betala 100:- för djur, bur och tillbehör, men kastar sig på telefonen när de får det gratis…

När det gäller Blocket och deras regel att det måste framgå i annonsen att kattungarna måste vara 12 veckor så vet jag att det är många som har lärt sig det just där!

Jag jobbar som försäkringsombud för Agria och när jag försäkrar ett djur frågar jag alltid när de köpte det. Väldigt ofta har folk fått katter när de är 6-10 veckor gamla… Jag skulle nästan säga att de är för unga i hälften av fallen tyvärr. Även hundar (blandraser) säljs väldigt ofta för tidigt.

[Forest]
0

Jag kan förstå att man skänker bort djur. Har tagit fler st katter som allergi hos någon i familjen fått. Och djurhemen som finns i vårat län har svarat- det är full men hade det vart en kattunge hade plats funnits Förvånad Det är sorligt att det är så. Jag har själv fått stryckarkatter 1 hona som jag omplacera jätte tam kelig en dumpad katt. Ingen hörde av sig via min annons tyvärr. Inte heller nån ägare som sakna sin katt på 3 mån när det gått 4 mån hitta jag ett hem genom bekant. kanin har jag med fått gratis, det är ingen som vill ha en kanin som inte är kaninunge itne änds med bur får man dom sålda.

Vad kan man göra för att få sitt djur sålt?

Jo jag har vacc,märk och kastrerat katterna. Tog 700kr st och har god kontakt med vetrinär så det vart vad de kostade att kastrera,märka (honor) Man får piffa upp anonnsen lite med fina bilder säljer bra :) Alla fick bra hem och jag har än idag (7årsen) god kontakt med alla :)

Kaninen spara vi själva och hon var en utekanin vi skaffa en kompis till henne med så de bode i stor hundgård samt ingång i uthuset som vi isolerade boningavdelningen till dom.