Omplacering iFokus

Omplacering

Läst 110 ggr
mynona123
2024-10-01 14:39
0

Hund på jobbet- Adoptionshund

Hej!
Jag är väldigt sugen på att adoptera hund från tex, SOS-Animals eller Hundar utan hem. Jag jobbar i en liten "djurbutik" som säljer det mesta från hund, katt och häst tillbehör till trädgård och lantbruk. Jag får alltså ha med mig hunden på jobbet, det är bara jag och min chef som jobbar här och han har ingen hund. När han hade hund så gick den lös i butiken.

Nu till min fråga:
När kan jag ta med hunden till jobbet efter jag fått hem den? Det står alltid på alla sidor "ta det lugnt med hunden första tiden", men vad innebär det egentligen? Förstår att det är olika från hund till hund men hur hade ni gjort? Om det är någon som har erfarenhet?

Herveaux
2024-10-01 15:21
6

Det går inte att förutspå, det är upp till hunden så att säga.
Det kan ta en dag, en vecka, en månad, ett halvår eller så kanske hunden aldrig kommer fungera/trivas i den miljön.

Mina egna hundar har varit omplaceringar (från svenska uppfödare/hem) och flyttade in hos mig som 1-1,5 åriga unghundar.
Vi klickade otroligt snabbt och de var redo att följa med mig på jobbet från start i stort sett. De hade sitt bagage men i deras fall var det inget som behövde benas ut innan de var redo för att följa med mig överallt.
Hade deras mentalitet/bagage/etc varit annorlunda så hade jag anpassat mig efter det. Därför är det så viktigt att ha en Plan B och även en Plan C när man tar över en hund.

// Harley