Annons:
Etikettövrigt
Läst 823 ggr
mharya
9/29/18, 8:27 AM

Tips och råd sökes!

Hej! Imorgon ska jag åka och titta på en vovve som jag eventuellt ska ta hem. Han verkar komma från en toppenbra hem och är ung (1 år). Jag har haft hund hela livet och har mycket erfarenhet. Har tagit emot en äldre omplaceringshund tidigare, men det var länge sedan nu. Vad borde jag tänka lite extra på när jag tar emot hunden? Berätta gärna lite om era egna erfarenheter av att ta emot en omplaceringshund!

Kramar från Maria Hjärta

Medarbetare på Träning iFokus.

Annons:
Sunflower_
9/30/18, 5:39 PM
#1

Beror mycket på hur hunden är när den kommer. Om den är orolig och osäker så ta det lugnt i början och låt hunden vänja sig i sin egen takt, gör allt för att hunden ska känna sig som hemma och vanligt (tex följa mat och promenadschema).

Är hunden helt som vanligt och glad och stabil så behöver man väl inte tänka lika mycket på det. Jag hade väntat med att lämna den ensam då man inte vet hur den kommer reagera på det och sen då successivt börjat lämna den ensam, ungefär som när man ensamtränar en valp, även då fast den kanske redan är ensamtränad. 

Tänker väl att du ska lära känna hunden men läs också in hunden och ge honom den tid han behöver för att vänja sig vid sitt nya hem i lugn och ro, bjud tex inte hem massa kompisar som ska få komma och kolla på den nya hunden, låt hunden få vara i en lugn och trygg miljö.

Sunflower_
9/30/18, 5:47 PM
#2

Det måste ju varit idag du åkt och tittat på honom, hur gick det, fick han följa med hem?

Vad är det för ras? *nyfiken*

Upp till toppen
Annons: