Annons:
Etikettdjurens-välbefinnande
Läst 3919 ggr
Vinvittra
2018-09-06 21:24

Första dagarna med omplaceringshund

Hej! Första inlägget här. Om tre veckor kommer en vacker skapelse med namnet Sparky till mig från Spanien. Någon slags staffeblandning på 18 månader. Vi ska börja med att vara jourhem, men går allt som det ska kommer vi nog adoptera honom! Nu till frågan: Ni som haft omplaceringar, hur ser första dagarna ut? Tar ni korta små promenader? Tar det lugnt hemma? Har ni haft sele/retriverkoppel/halsband? Har väl egentligen tusen frågor, men det är såhär att jag jobbar på Arken Zoo och det är min sista vecka där när Sparky kommer och skulle därmed vilja ta med honom ner för att välja ut bra sele, godsaker osv. Är det för tidigt att göra det redan dag 2? Jag bor 5 minuter ifrån jobbet kan vara värt att säga. Vill inte utsätta honom för för mycket stress. Han är inte gatuhund utan har flyttats runt från hem till hem i Spanien. Tips och råd är otroligt välkommet!

Annons:
JoannaLi
2018-09-07 04:53
#1

Jag tog en omplacering förra veckan, och en för tre år sedan, så jag har lite i minne i alla fall! 

Första dagarna har sett väldigt olika ut, och jag går helt utefter hunden. I största möjliga mån så adopteras hunden in i vår rutin direkt, utan att jag gör minsta justering, vilket var enklare med nr 2 då, iom att jag redan hade en ordentlig hundrutin med nr 1. 

Med nr 1, Arrak, så fick jag anpassa en hel del, han är stresshund (visade det sig). Det blev små, korta rastrundor, och jag fick justera vad han fick följa med på och inte. Men rätt tidigt, de första dagarna, var han med i stallet för första gången och sådär. Detta var ett tecken på vad som komma skulle, tyvärr, att jag fick justera så mycket. 

Med Arrak hade jag halvstryp i början, utfallshund som jag var tvungen att ha styr på. 

Med nr 2, Ossa, så gjorde jag knappt någon justering. Det jag gjorde de första två dagarna är att vi gick samma rastrunda varje gång, eftersom att han var dålig i magen och jag ville att han skulle ha koll på när vi började närma oss slutet på rastrundan så att han kunde få göra nr 2 en sista gång. I övrigt så gick han direkt in i träningsrutinen, följde med på butik i början, började få gå riktiga promenader på dag två etc. Förhoppningsvis är detta ett tecken i positiv riktning istället 😊 Det jag gjorde hemma var bara att se till att lägga grunden för de vardagsregler jag vill ha hemma direkt. Dvs. sitta passivt innan och utanför dörren på väg ut och in, inte vakta, vänta lugnt på mat, ingen resurs mot Arrak - och framförallt en god rutin för att växla ner efter rastrunda. Efter rastrunda ska vi direkt gå in och sova, om det är det som erbjöds. Det fick jag hjälpa till med första 3-4 rastrundorna genom att separera två väldigt leksugna hundar.

Ossa kom med ett helstryp som han hade första dagen, tills jag bytte till ett brett halvstryp. 

Så jag skulle säga att utgå ifrån hunden du får hem, men jag skulle planerat på att hunden hakar på från början :D

eli1991
2018-09-07 06:23
#2

Haft 2 omplaceringar och varit fodervärd 1 gång. Som JoannaLi redan skrivit så beror så mycket på individen ☺️ Men första dagen skulle jag bara spendera hemma, utan en massa besök och med kortare promenader i området. Dels för att du ska lära känna hunden och för att den ska kunna lära känna dig. Tror även du lär få lite uppfattning om i vilken takt ni ska ta saker och ting. En av mina hundar smälte bara in och fick från start följa med på allt då han var en väldigt lugn och trygg herre, trots bara 1 år gammal. Min andra omplacering som kom från ett mindre bra hem och mest hade bott utomhus "stängde av" och sov hela första veckan hos mig. Inte alls intresserad av någonting och behövde sitt space. Vilket han fick och han blev världens bästa sen. Försök känna av läget och njut ☺️

Vinvittra
2018-09-07 17:23
#3

#1 Tack för svaret! Det lugnar mig lite. Vill ju honom så himla väl och vill visa att han är trygg här och kommer såklart inte strosa ner på stan med honom om jag känner att han är otroligt osäker, men ville liksom höra det från andra att det är okej att göra det så att det inte är helt tabu :)  

Kommer köpa en sele till honom som har ring både på ryggen och fram vid bröstet. Ska även låna min kollegas retriverkoppel till första kvällen ifall det nu skulle vara så att han får panik. 

Jag är så exalterad!!!

Vinvittra
2018-09-07 17:27
#4

#2 Ja, första kvällen (han kommer 19:25 till flygplatsen sen har vi ca 4 timmar resväg hem) kommer jag bara låta honom lukta runt och gå ut för toabesök och även andra dagen bara ta det lugnt egentligen. Men på lördagen (han kommer på torsdagen) vore det nice att kunna ta honom ner till stan om han känner sig redo för det. Brukar vara rätt lugnt på stan på helger och kan nog även ta bakvägen in till jobbet så han slipper gå igenom det allra värsta liksom :) 

Han är som sagt inte en gatuhund så känns som att han kommer vara lite lugnare då han är van vid att få vara inomhus och sådär. 

Hur har det gått för dig och foder för omplaceringarna? Tänker att de kanske inte får det allra bästa i hägn och jourhem i Spanien och vill inte ge honom ett för kraftfullt foder. Funderar på att antingen köpa ett sensitive foder eller Sam's Field Adult Medium. Tips? :)

Sunflower_
2018-09-07 20:43
#5

Vad roligt, det är Sparky från Amigosmios va? Kollade själv lite på Sparky då jag funderat på att skaffa en till jourhund, superfin hund! Tog en jourhund från dem i februari och han flyttade till sitt för-alltid.hem nu i somras. Första dagen med honom var inte en dans på rosor. Möttes av en skräckslagen hund på arlanda, som tydligen skulle gå ur sin bur mitt bland folkhavet på största ankomst terminalen. Hade jag själv bestämt hade jag kört ut burarna, eller kört dem till en lugnare plats och sedan tagit ut hundarna. 

Dem som hämtade småhundar tog dem under armen och gick ut men eftersom han var en schäferblandning gick det inte riktigt att bara plocka upp och gå. Han var jättestressad och kastade sig runt bland alla folk, tillslut fick vi lägga honom på en burbotten och köra ut honom på en vagn. Efter att vi åkt hem tog det ca 40 minuter att ta in honom från bilen (kanske 30 meter), då han kastade sig bakåt/la sig ner/vägrade gå, men lät det ta tid för att inte utsätta honom för mer stress. Mycket tid gick åt att få honom att gå upp för vår lilla trapp och sen genom ytterdörren då han kom till hägnet som liten valp och aldrig hade varit inomhus eller gått i trappor.

Under den dagen tog vi det superlugnt, han fick vara ute i vår trädgård en del men annars bara vara inne och ta det lugnt, på kvällen testade jag att ta en liten promenad med honom, vilket gick förvånansvärt bra men fanns mycket att jobba på. Jag hade retrieverkoppel eftersom han fortfarande hade tendenser att kasta sig bakåt då det var helt nytt och läskigt för honom att gå i koppel och ha det på sig. Det andra kopplet jag hade till honom (vanligt koppel och vanligt halsband) kunde han lätt krypa ur. 

Dagarna därpå tog jag långa promenader med honom eftersom jag märkte att han var så mycket mer bekväm utomhus, vi gick även till stora inhägnade hagar där han fick springa fritt, så han fick en paus från allt nytt med att vara inomhus, kopplad osv. Miljöträning och att bli rumsren började ju i princip på en gång. 

Generellt så får du anpassa dig efter hunden, hade inte på långa vägar kunnat tagit med den hunden till arkenzoo efter ett par dagar. Men det kanske går jättebra för Sparky. Tror man ska ta det lugnt det första dagarna men märker man på hunden att den skulle klara av ett besök på arkenzoo så är det ju inte fel. 

Till honom hade vi Sam's field adult large, då dem på arkenzoo rekommenderade detta eftersom det var snällt mot magen och har för mig att det inte har så hög proteinhalt vilket vara att  föredra för att han antagligen fått lågprotein-foder på hägnet.

Vinvittra
2018-09-08 17:59
#6

#5 Hej! Ja precis, det är sparky som kommer till oss! :D

Nämen, det känns ju inte alls bra att de förväntas komma ut självmant på en sån stressig plats som Arlanda :/ Tur är att Landvetter är mindre i alla fall.

Jag kommer nog som du, köra på retriverkoppel. Åtminstone första dagarna om han verkar lugn efter det. Tänker att en sele blir svår att krypa ut ur också liksom. Hoppas på att han inte är lika stressad som din kära vovve var, men jag är beredd att jobba på allt sånt som kommer vara jobbigt för honom såklart.
Jättekul att få höra din historia i alla fall. Det är så fint. Adopt dont shop liksom :) 

Då känner jag nog att jag tänker i rätt banor åtminstone. Vet du hur han har det nu? :)

Annons:
Sunflower_
2018-09-08 19:54
#7

#5 Ja, har kontakt till och från och får uppdateringar från kvinnan som adopterade honom. Det verkar gå bra för dem och han verkar ha det bra där. 

Håller tummarna för att din hund inte kommer vara lika stressad som min var, men som du sagt så har han ju redan bott i hemmiljö så förhoppningsvis speglar det hans beteende också. Men aa, en flygresa är väl ett stressmoment för det flesta hundar. Hoppas iaf allt går bra för dig och Sparky!

Vinvittra
2018-09-08 22:24
#8

#7 Vad härligt för honom! Det är ett så himla fint åtagande du har gjort. 

Ja men precis.  Klart han kommer vara omskakad och stressad efter flygresan, men förhoppningsvis lägger det sig.

Vet du förresten hur det är med namnbyte när man är jourhem? Mamma bytte namn på en av jourkatterna hon hade men det är inte något jag har gjort med tanke på att om det blir nya ägare efter oss så kanske de vill ha ett nytt namn och det kanske blir lite förvirrande? Hur tänker du? :)

Sunflower_
2018-09-09 01:27
#9

#8 Jag bytte namn på honom då jag inte tyckte hans namn passade. Frågade en från organisationen och dem sa att det inte spelar så stor roll då han antagligen inte hade lärt sig det namn han fått ändå. Och det hade han inte, han hade regerade inte alls på sitt riktiga namn. Bytte då namn på honom men valde ett liknande namn, behöll det tre första bokstäverna, eftersom jag tänkte att om hans nya ägare sen ville ha det namnet organisationen gett honom var det iaf lite liknande. Hans nya namn lärde han sig efter ett par dagar. 

Nu i sitt nya hem har han fått ännu ett nytt namn. Så han har hetat tre olika saker, men det första blir väl uteslutet eftersom han aldrig lärde sig det. Kände inte heller då att det var fel att ändra hans namn eftersom han inte hade någon koppling till det. 

Ska man bara ha hunden temporärt känns det kanske dumt att byta namn men eftersom han ändå inte lärt sig sitt första namn (Så skulle ändå behöva lära in det) och det finns inga garantier att den nya ägaren ens vill ha det namnet, det flesta verkar ju döpa om sina hundar, så tyckte jag det var helt okej att byta namn. Eller ja, det blir ju snarare att man bara kallar hunden något annat, hans första namn stod ju fortfarande på alla papper och sånt. 

Har inte frågat hur han reagerar på sitt nya namn i sitt nya hem, men jag tvivlar inte på att det har gått bra att byta. Det han heter nu slutar även på samma bokstav som namnet jag valde innan, kan tänka mig att det var ett medvetet val av hans nya ägare men vet egentligen inte.

Vill man ha ett annat namn ser jag inga problem med att lära in ett nytt. Hundar lär sig fort och anpassar sig efter vad som gäller nu :)

Vinvittra
2018-09-09 21:06
#10

Ja, det tar ju emot lite när man inte alls tycker om namnet eller att det inte passar hunden. Vi får helt enkelt se om han reagerar på sparky eller om man kan smyga in något annat lite snyggt haha. Men som du säger känns det kanske lite onödigt att döpa om honom om han ska flytta strax efter. Å andra sidan så känns det konstigt om vi skulle börja kalla honom sparky och sen helt plötsligt ändra namn om vi bestämmer att han ska stanna.

Vi kommer ha en vecka på oss att bestämma oss från och med ankomst ifall det är så att någon annan är intresserad av honom. Om han trivs med oss och vice versa så är han vår, så är det bara. Han behöver inte flytta runt mer än vad han redan gjort så det skulle kännas bra om vårt hem blir hans föralltid-hem <3

Sunflower_
2018-09-09 21:11
#11

#10 Då är det väl bara att kalla honom Sparky i en vecka och sen byta namn på honom om han blir er? Tror inte han blir förvirrad av att han i en vecka kallas Sparky och sen får byta namn. 

Håller tummarna för att ni ska passa för varandra!

Vinvittra
2018-09-10 15:15
#12

#11 Ja, så kan man ju göra. Tack för alla tips!

Håller tummarna för det också!

Upp till toppen
Annons: