Annons:
Etikettomplaceringshem
Läst 4394 ggr
CayKantos
2015-10-25 09:51

Hundrondellen

HejHej!

Undrade vad era åsikter på hundrondellen är?

Har en kompis som tänker på att adoptera hund därifrån. Har hört mycket skit om många organisationer och att Hundstallet är den enda man borde adoptera ifrån. Så nu frågar jag er, vad är era åsikter? 

Och finns det andra omplaceringsorganisationer ni litar på eller motsatt, inte litar på? :)

(Samma inlägg ligger på hundar iFokushttp://hundar.ifokus.se/discussions/562c93188e0e745bb400154c-hundrondellen?discussions-1 )

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Maja2
2015-11-29 22:07
#1

Jag har en hund via hundrondellen. Hon kom i februari 2010, och har alltså varit här i snart 6 år. Jag har bara positiva erfarenheter av Hundrondellen, även om jag nuförtiden inte rekommenderar någon att köpa hundar från utlandet.

CayKantos
2015-11-30 09:45
#2

Tack, igen 😃

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

chaoscrime
2017-08-08 09:03
#3

Gammal tråd men varför rekommenderar du inte hundar från utlandet #1?

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Maja2
2017-08-09 16:14
#4

#3 Jag rekommenderar alltid att kolla på svenska omplaceringar istället. Det finns så OERHÖRT många hundar här i Sverige som behöver nytt hem, och många som avlivas för att ingen vill ge dem ett nytt hem. Jag tror att man måste hjälpa på plats utomlands på annat sätt,  bland annat genom att ställa krav på länderna själva och deras hantering av djur, inte bara hundar.  Så länge vi inte ställer de kraven, kommer det bara att fortsätta.

RoxannaS
2017-08-16 17:58
#5

#4 Håller helt med dig där. Vi borde hjälpa de hundar som finns i Sverige i första hand innan vi tar hit fler hundar från andra länder. Många ser ju inte att Sverige också har hundar dom omhändertas av bland annat polis/länsstyrelse. Men smaken är som baken. Delad. Känner att de är lite samma med barn. I första hand adopterar man väl ett barn i samma land om möjligt innan man breddar sökandet och hämtar ett från ett annat land. Vi måste bli mer rädda om vårat land på alla fronter.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
chaoscrime
2017-08-22 15:53
#6

Tycker det är en konstigt åsikt, varför ska ett liv vara mer värt bara för att det finns i närheten/samma land?

Feel my mind, read my body, touch my scars.

Annons:
RoxannaS
2017-08-22 17:50
#7

#6 Jordbruksverket, tror jag det var, gick precis ut med det att man drar dels med sjukdomar till sverige när man importerar djur, och dels blir djuren ofta sjuka. Ska ta fram den. Här --> Jordbruksverket - Hundimport & sjukdomar


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
chaoscrime
2017-08-24 12:40
#8

#7 Läst den, men ser inte det som ett hinder att säkerhetsställa vaccinationer samt sjukvårdsintyg för att rädda en hund som  behöver hjälp.

Feel my mind, read my body, touch my scars.

RoxannaS
2017-08-24 17:56
#9

#8 Det är inte vaccin hjälper. Det är ju självklart upp till var och en, men jag tycker det ligger mycket i det som jordbruksverket berättar.


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Frida B
2017-09-07 19:25
#10

#8 många sjukdomar kan ligga latent, alltså inte synas men det finns ändå där. Då bryter det ut vid stressen av att flytta hit och vi har sjukdomen i sverige. Många grejer går inte att vaccinera mot.

Vi i Sverige är väldigt förskonade från sjukdomar (alltså djuren i sverige), det ska vi inte utmana. Och som du säger, alla liv är lika värda. Varför skeppa en stackars hund runt halva jorden för våran skull, från ett liv på gatan där de vet vad dom gör framför att ta hem en svensk omplacering som en familj har övergett pga "allergi"? Alla liv är lika värda. Precis som du sa.

(och nej med detta vill jag inte säga att gatuhundar har det bra, för många har det uselt. Men många trivs även som gatuhundar, och skulle få slaganfall av att stängas in i ett hus med en lina när man går ut. )

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Kalli
2017-09-07 20:45
#11

Jag har haft hund från utlandet och skulle kunna tänka mig att ha det igen. Men förbehåller mig skeptiskt till många omplaceringsorganisationer och tar deras beskrivningar med en stor nypa salt. Tyvärr verkar mycket handla om kvantitet (rädda så många hundar som möjligt) istället för kvalitet (kommer dessa hundar få ett bra liv).

Min högst personliga åsikt är dock att det inte är så lätt att hitta vettiga svenska omplaceringar heller som så många påstår. Många är av mer krävande raser och/eller har beteendeproblem. Att snälla okomplicerade sällskapshundar avlivas i Sverige för att de inte hittar hem har jag väldigt svårt att tro. Valfri annons på Blocket har hundratals svar.

Lina Strindlund
2017-09-20 12:47
#12

SÅ vilka  organisationer /myndigheter är bra att kontakta här i Sverige då, när man söker skaffa sig en hund/djur? :)


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

RoxannaS
2017-09-20 12:49
#13

Skulle råda till hundstallen bland annat. Tror det är dit polisen lämnar hundar också


Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!

Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Annons:
Upp till toppen
Annons: