Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 1869 ggr
LinaK
5/24/13, 7:11 PM

Omplacering - hur går det till?

Jag hjälper en nära vän till mig att omplacera sin tik (inget lätt beslut att ta för henne, bäst att skriva det så ingen tror något annat)

Det är så att vi fått kontakt med en kille som hade sett annonsen som ligger på vovve.net. Min vän pratade med honom idag på telefon och det verkade jätte bra och det verkade som ett riktigt bra hem.

Vi har bestämt en träff med honom nästa helg så att han ska få träffa hunden och se om dom skulle kunna passa bra ihop.

Men om det är så att han skulle fastna för hunden och vilja ta hand om henne, och vi tycker att han verkar vara en bra person hur ska vi då gå tillväga rent praktiskt?

Det är väl tänkt att hunden isåfall ska vara hos honom under en period för att se om det fungerar. Då kan man ju inte skriva över hunden på honom innan man vet att han vill ha hunden permanent. Men är det något avtal man bör komma överens om medans hunden är hos honom på prövotiden?

Har aldrig omplacerat någon hund och jag och min vän vill att detta ska tillväga på så bra sätt som möjligt. Så berätta allt ni vet och kan!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annons:
Melissa V
5/25/13, 12:16 PM
#1

När jag tvingades omplacera min hund så gjorde vi som så att först fick den familjen/personen komma till oss några gånger, handlade väl om 3-4 ggr och träffa vår tjej G på hemmaplan. 
Det visade också att dom verkligen var villig att ha henne och en trygghet för mig. Sen åkte vi till dom med G och hälsade på 2-3 ggr
Dels för att vi ville se hur dom bodde och dels att G skulle känna igen sig. 
3e steget vi tog var att dom hade henne på prov i 3 veckor, man säger att det kan ta upp till 6 veckor för en hund att känna sig 100% trygg i nya hem så vi satte denna ram på halva. 
Vi gick igenom även kontraktet som vi skrev ut på SSKs hemsida där båda skrev på och gick muntligt med på att kunna få hälsa på ibland. 

Nu 5 år senare har vi fortfarande kontakt med G och hennes nya familj regelbundet och träffas 1-2 ggr per år. Dels som hundvakt åt henne och dels springer man på varann trots de bor flera mil ifrån mig. 
Avståndet känner jag är aldrig någon ursäkt, vill man verkligen ha en hund/djur så är man villig att hälsa på några gånger från båda sidor för hundens trygghet och ens egen säkerhet att den kommer trivas bra. Prata i telefon och mail kan alla måste man tänka på och att träffas under en gång kan vem som helst spela. Sett väldigt många av dessa lurendrejare tyvärr så rekommenderar flertalet träffas hemma hos er båda

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum


Upp till toppen
Annons: