Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 3965 ggr
Tina
2013-04-07 17:13

Varför omplaceras marsvin?

Har du fått en uppfattning om att marsvin omplaceras oftare än övriga gnagare? Själv tycker jag mig se att omplacering av marsvin förekommer oftare än omplacering av exempelvis gerbiler, råttor, hamstrar och möss. 

Hur kommer det sig? Kan det vara så att:

  • Det produceras fler marsvin än vad det finns hem?
  • Marsvin har så pass lång livstid att många personers intresse inte håller i sig?
  • Kunskapen om marsvin är dålig - köpare inser inte vad marsvin behöver och kräver?
  • Marsvin framkallar allergi, exempelvis för att de behöver hö?

Vad tror du? Hur kan man göra för att köpare ska vilja/kunna behålla sina marsvin?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Mari
2013-04-07 18:40
#1

Jag tror att det ligger mycket i att det gås ut med att marsvin är en av de bättre djuren för barn. 

Barn kan tröttna snabbt, speciellt om de har föräldrar som inte är intresserade utan de skaffar ett djur till sitt barn som tjatar eller att de själva tycker det var en kul grej men också tröttnar när barnet inte längre visar intresse. 

Allergi tror jag även är en stor orsak.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

VildaVittra
2013-04-07 18:42
#2

Marsvin säljs oftast som sällskapsdjur till barn, när de växer upp förändras deras intressen. Samma fenomen förekommer bland vattensköldpaddor som är relativt billiga i inköp (landsköldpaddor är dyra).

Möss, råttor osv hinner ju dö innan barnet vuxit upp.

Det man kan göra är att inte sälja till barn, utan att det är föräldern som ska visa intresse.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Frida B
2013-04-07 18:44
#3

Håller med #1 och #2.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[amysmatte]
2013-04-13 18:45
#4

Åh jag tycker så synd om dessa djur som barnen tröttnar på.. Föräldrarna borde tänka om en gång till innan de köper ett djur till sitt/sina barn..

Minerad
2013-04-13 19:03
#5

Jag har fyra omplacerade marsvin. De första två var typiska sådana fall. Ett barn i mellanstadieålder hade köpt dem för egna pengar och sedan tröttnat. Föräldrarna var inte intresserade av att ta över ansvaret och omplacerade dem på Blocket. Mina andra två behövde snabbt byta hem på grund av ändrade omständigheter. Jag fick inte svar på exakt vad som gällde, men jag tror det rörde sig om en flytt.

En snabbkoll på Blocket antyder att det verkar vara ungefär lika många hamstrar ute. (202 träffar på marsvin och 194 på hamster) men dessa är ju också typiska "barndjur" som kanske inte alls är så bra för barn egentligen, så det stöder ju bara teorin.

En annan sak verkar var att det allmänna intresset för marsvin har minskat kraftigt på senare år, från 43.000 hushåll med marsvin 2006 till nu bara 14.000. Så det är mycket möjligt att det finns för många marsvin på marknaden.

Frosstis
2013-04-16 16:14
#6

Jag tror att det är bristande intresse, att de lever för länge. Och att de är allergiframkallande

Annons:
Twili
2013-04-16 17:08
#7

som ovan säger gissar jag att de lever så pass länge att barnen hinner tröttna.

#6 knappast mer framkallande än andra, det är ursäkter ifrån folk som vill omplacera dem för att de tröttnat.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


Frosstis
2013-04-16 17:10
#8

#7 Ja det är ju oftast ursäkter, men vissa blir ju faktiskt allergiska mot höet. Eller så säger dom så så dom snabbt kan bli av med marsvinen.

Tycker det iallafall är så dåligt djurägande att man håller på så, skaffar man ett djur får man ju räkna med att de lever ett par år framåt.

Twili
2013-04-16 17:11
#9

#8 fast om det är höet som är boven så är man ju lika mycket allergisk mot kaniner :)

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


Frosstis
2013-04-16 17:15
#10

#9 Ja :)

linneakaangas
2013-04-16 18:13
#11

Jag är barn men jag älskar mina grisar mer än allt! När man ser dom komma fram till burkanten och vill ha broccoli, så söta! Jag älskar att bada dom, ge dom mat, vatten, städa buren, klappa, gosa, höra deras små ''konversationer'' med varandra och allt! Jag skulle inte klara mig utan dom, de är en del av min familj och jag skulle kunna göra vad som helst för att inte omplacera nån av dom! För mig är dessa svin det perfekta husdjuret!🙂

[Iyen]
2013-04-17 16:58
#12

#2 Eller så kan ju föräldrarna omplacera barnet 👍

😃

[Taxie]
2013-04-20 18:01
#13

vad jag jar läst så är marsvin det mest allergiframkallande husdjuret :o

Annons:
Twili
2013-04-20 18:32
#14

länka gärna.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


monstermash
2013-04-20 23:16
#15

#13 - Tror inte det stämmer.

#0 Jag tror det beror på att marsvin främst säljs till många barn som föräldrarna vill ge ett lättskött djur till. Jag är helt för att barnen får ha hand om djur, men föräldrarna ska givetvis ha det huvudsakliga ansvaret för djuret. Det verkar dock vanligast att man köper djur, i detta fall marsvin, för att barnen tjatar öronen av föräldrarna. Då är det lätt att man säger "då måste du städa själv efter djuret och mata det själv". Men när barnet tröttnar på det, måste ju föräldrarna gripa in och göra det själv, i många fall får de göra det från början.

Marsvin är lättskötta djur, krävs inte så mycket för att ha marsvin egentligen. Mat, vatten och kärlek/mys dagligen, göra rent buren varje vecka… Det är i stort sett det. Jag tror många tröttnar för att djuret bara sitter där i buren. Jag vet ingen som klickertränar sina marsvin, men det finns ju marsvinsagility som några kör med marsvinen. Om det vore vanligare med att aktivera marsvinen, mer än att låta de springa på golvet då och då, skulle nog intresset hålla sig mer levandes. Barnen får ett annat band till djuren om de kan aktivera dem, än om de bara sitter där i buren. Nu är marsvin visserligen inte så jätteaktiva djur, men lite marsvinsagility etc anser jag är sunt för vilket djur som helst. Trist om de måste sitta i buren dygnt runt. Sedan bör man miljöberika så mycket som möjligt i buren och engagera barnen i det. T.ex plocka in pinnar utifrån på sommaren, plocka gräs till dem, byta inredning, köpa tunnlar etc etc. Men som sagt, de flesta föräldrar verkar mest tycka att det ska vara så lättskött som möjligt och miljöberikar då inte mycket för djuren.

Sedan är det ett känt faktum, åtminstone i marsvinsvärlden, att djuraffärer allt som oftast utger falsk information, ofta pågrund av ren okunskap. Bland annat att marsvin måste bo själva, medans de i själva laget enligt lagen bör bo två och två om det inte är särskilda omständigheter. Marsvin har förövrigt inte särskilt lång livslängd, 5-8 år har jag för mig att dem lever. Det är inte så länge, om man jämför med hund och katt etc. Men det är ju långt för att vara smådjur. Spontant undrar jag dock hur många som tänker att de vill köpa ett smådjur som dör så fort så möjligt åt sina barn dock… 😉

Det produceras helt klart fler marsvin än vad det finns hem. Men så länge folk köper från djuraffär och på så sätt bidrar till att grossisterna fortsätter massavla fram marsvin, kommer det alltid finnas ett överflöd av dem. Kollar man på blocket finns det hur många marsvin som helst som bortskänkes för att barnen har lessnat. Däremot tror jag inte uppfödare massuppföder så mycket, de blir ju själva sittandes med ungarna om de tar för många kullar utan att ha köpare till dem.

Twili
2013-04-21 01:09
#16

#15 jag håller med dig om det mesta(allt vad jag ser med mina trötta ögon) utom det sista stycket. det finns en diskussion inne på marsvin iFokus som jag kan länka till om jag orkar hitta den, där det uppkommer att det inte är så mycket marsvin på blocket. och de som finns har ofta, som du nämner, fall där ungen tröttnat - skyller på allergi. "därför är marsvin mer allergiframkallande…."finns även ett blogginlägg om just detta om blocketannonser. så att det finns fler marsvin än hem stämmer inte. sen så är det så att marsvinshonor går åt som smör, det är hanarna som inte går att få iväg av någon konstig anledning.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


Missjohansson
2013-04-21 13:12
#17

Jag startade en omplacering för marsvin nu i januari 2013.

85% av alla 12 marsvin jag har omplacerat så har barnen tappat intresse. Föräldrarna har inget eget intresse utan vill göra sina barn glada.  Men de har även sagt att de tror att de har fått allergi. 

De andra procenten har varit marsvins som blivit av med sin kompis och familjen vill inte skaffa nytt marsvin.

När jag omplacerar om mina marsvin så har jag stora krav på den nya familjen. Minst en förälder ska med vara intresserade ut av marsvinen.  

Jag förklarar även för dom hur viktigt det är att småbarn inte ska handskas med marsvinen själva. 

Vad är ett småbarn?

Det är lite upp till den vuxna då alla barn är olika. 

7 av de omplacerade marsvinen bor nu i nya barn familjer med intresserade föräldrar och det värmer mitt hjärta massor!

Är det bara jag som tycker att kanin är ett bättre djur till mindre barn?

Jag har alltid upplevt att kaniner är lite mer som katter?

Förstår ni vad jag menar? 😃

monstermash
2013-04-21 18:09
#18

#16 Jag är inte intresserad av att läsa diskussionen, så den behöver du inte länka. :) Jag står fast vid att jag tror det finns mer marsvin än hem. Åtminstone om man räknar in hur många hem det är som har marsvin som de vill bli av med. Självklart går honor före, när alla sprider information om att marsvinshanar alltid börjar bråka och absolut inte kan gå i samma bur. :/ Sedan är det vanligast att man har stora flockar med honor än hanar.

Twili
2013-04-21 19:02
#19

#18 jo, visserligen har du en bra poäng om att grossister ska upphöra massaveln, den hjälper inte direkt oss seriösa uppfödare som sätter djurets bästa i första hand än plånboken. Snarare tvärt om, eftersom man aldrig får ens i närheten mycket pengar tillbaks på det man spenderar. Men, söker du på blocket nu finns det 145 annonser om marsvin, - några som kanske bara handlar om burarna + seriösa uppfödare som säljer ungar. Söker du sedan på kaniner kommer det upp 432 annonser, undantag samma som nämt ovan. 

Honor är ju roliga för att man kan stoppa ihop flera stycken. Men vet också att hanar har roligare temperament, ofta lugnare. Man är ju inte dömd till att bara ha 2 marsvinshanar, man kan ju ha flera par. Ibland lyckas man också få ihop fler killar, med lite tur och trixande.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~


monstermash
2013-04-22 17:20
#20

#19 - Det enda jag skrivit om uppfödare är att de inte massavlar, som grossisterna gör. Så hur kan du tolka in att jag sagt att det hjälper er om grossistuppfödarna slutar? 🤔

Men nu handlar det inte om kaniner. Bara för det finns fler kaniner i överflöd på blocket betyder det inte att det inte finns många marsvin tillsalu.

Jo, jag vet, jag har också haft marsvin. :p

Annons:
Suskiv
2013-04-23 09:28
#21

Jag skulle gissa på en kombination av barn som tröttnar och allergi. Hö är väldigt allergent. Min dotter är allergisk mot höet, men vi har valt tillsammans med henne och hennes läkare att behålla marsvinen. Detta med vetskapen om att blir hon sämre i sin allergi så kommer de behöva omplaceras. Vi har en liten flock på tre marsvinstjejer som är väldigt trevliga och skulle den dagen komma att de behöver flytta så tror jag vi kan hitta ett bra hem till dem. Den äldsta av våra marsvin är förövrigt ett omplaceringsmarsvin. En hona på 4 år som tidigare varit avelshona. 

Visst är kaniner lika allergiframkallande när man tänker på höet, skillnaden är dock att kaninen kan bo utomhus, det kan inte marsvin. 

Personligen anser jag att marsvin är utmärkta barndjur. De är snälla, gosiga, roliga och trevliga. Min treåring sitter gärna och klappar dem och de sitter gärna kvar i hans famn och låter sig snällt bli klappade och petade på. Ett ömsesidigt umgänge som båda verkar nöjda med. Men som med alla andra djur så måste det finnas intresserade föräldrar.

Kaniner är sällan lika bra småbarnsdjur. Kaniner sprattlar gärna när man bär dem, vilket kan leda till skador och tappad kanin. Kaniner passar bättre till skolbarn och uppåt. 

Hamstrar är ju också ofta snälla och säljs som barndjur, men de är lätta att tröttna på då de är nattaktiva.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Upp till toppen
Annons: