Annons:
Etikettövrigt
Läst 1645 ggr
Tina
2013-01-30 13:03

Adoptera ett utländskt hemlöst djur?

Skulle du kunna tänka dig att adpotera ett hemlöst djur som kommer utomlads ifrån? Antingen att du importerat djuret själv (ex från ett djurhem/hägn) eller att du adopterar det från en organisation som tar hem utländska djur till Sverige för omplacering.

Den här frågan är mest aktuell för hundar, men det är tillåtet att även diskutera frågan för andra djur.

(Detta handlar inte om import från uppfödare utan import av hemlösa djur.)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Frida B
2013-01-30 13:12
#1

Det beror på, är organisationen seriös och hundarna kollas långt innan, att hunden vaccineras och besiktigas. I så fall; ja, det skulle jag. Men tog osäker/vet ej

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tina
2013-01-30 13:38
#2

Jag svarade Annat. Skulle jag vilja skaffa en till hund skulle jag inte tänka "jag ska nog skaffa en utländsk hemlös hund". Men skulle jag på något sätt stöta på en utländsk hund som passar mig både utefter personlighet och aktivitetsbehov och som är frisk skulle jag nog kunna ta emot hunden. Det är alltså inte ett big nono för mig att skaffa en utländsk hund, men det är heller inget alternativ som jag med flit skulle försöka uppfylla.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[randi]1
2013-01-31 08:19
#3

Jag svarade nej, det finns så många djur här "hemma", som sitter på djurhem, jourhem mm. Skulle jag skaffa ett omplaceringsdjur, så skulle det vara därifrån.

wolfgirl82
2013-01-31 11:42
#4

Svarade Nej.

Visst det är jätte synd om alla hemlösa djur från olika länder men jag tycker det är bättre att ta hand om våra egna djur först som inte har något bra hem.

Skulle det finns väldigt få hemlösa/övergivna djur i Sverige så visst då skulle det vara en helt annan sak men som det ser ut idag så är behovet stort även här hemma för djur som är i behov av nya seriösa hem.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Asuna
2013-02-02 14:45
#5

Jag svarade ja

Jag har en hund från ett shelter på Irland. När jag skulle skaffa en hund förra våren så tittade jag runt på svenska omplacerings sidor och hundstallet men tyvärr så är många hundar de får in amstaff eller rottis blandningar hundar som man omplaserat för att man inte kan hantera dem, Det är inget fel med det men det är inte min typ av hund, så då började jag kolla på shelter på Irland och hittade min BC blandning.

Jag har haft hund större delen av mitt liv men jag har aldrig haft en hund som är så tacksam för allt,

Nästa hund kommer också komma från Irland.

[Tilde]
2013-02-05 16:53
#6

Hemlös "gatulevande" hund från utlandet hade jag inte tagit in då de både kan ha rabies och ett temperament som är oförutsägbart. Däremot skulle jag kunna adoptera en hund/annat djur från en seriös organisation, där djuret har blivit övergivet eller på annat sätt negligerat.

Annons:
tantnett
2013-02-06 17:04
#7

Jag instämmer till fullo med #3 och #4.

Vi har så oändligt mycket djur av alla de sorter i Sverige som far illa samt är i behov av omplaceringar.

Visst ömmar jag för utsatta djur i andra länder, men jag kan ändå inte förstå varför djurrättsorganisationerna inte lägger ner krut på våra inhemska stackars utsatta djur först.

I mina ögon är det = dödsstöten för något stackars inhemskt djur som kunde fått omplaceringshemmet som någon importerad får. Kan absolut inte förstå vitsen med detta förfarande.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

axilur
2013-02-07 09:35
#8

Varför är vi så gräns-tänkande? De djur utanför Sverige är ju hemlösa/herrelösa, bor på gatan och lider i mycket större utsträckning än de svenska hundarna. Där (Spanien, Irland, Rumänien osv) är det vanligt att man skickar ut hundar fulla av mask och undernärda för att dö i diken längs vägarna. Det händer säkert med jämna mellanrum här också, men vi har väl ändå en rätt bra djurhållning överlag. Ska vi då strunta i dem som har det allra värst för att det inte heter Sverige där de tvingas försöka överleva på egen hand?

/Anneli

Asuna
2013-02-07 10:04
#9

#6 jag kan inte svara för de andra länderna men Irland har inga hund sjukdomar som inte sverige har.

vallhund
2013-02-07 12:25
#10

# 8

Då kan vi ju göra en god gärning genom att skicka ner avsmakningsmedel åt dem, Axilur t ex

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

axilur
2013-02-07 15:50
#11

Ja, allt är ju bättre än inget.

/Anneli

tantnett
2013-02-08 08:02
#12

#8 Tyvär har vi inte den goda djurhållningen här i Sverige som vi ofta slår oss för bröstet för och försöker framhålla.

Våra djurhem är ständigt överfulla av hundar och katter m.m. Då anser jag att självfallet adopterar jag därifrån.

Sen har vi i vår "fantastiska djurvänliga" land en stor ökning av missförhållanden i djurhållning där djur får akutomhändertas. 

Marsvin 4-ever Tungan ute.

axilur
2013-02-08 13:15
#13

#12 Så långt är jag också med, men i jämförelse med nämnda länder så är den ändå bättre här.

/Anneli

Annons:
Upp till toppen
Annons: