Annons:
Etikettövrigt
Läst 1373 ggr
[RoxannaH]
2012-07-21 16:23

Omplacera djur - Kastrera?

Vad anser du skulle vara det bästa när man omplacerar ett djur?

Skulle det vara bättre att omplacera ett djur som inte är kastrerat? Eller är det bättre att kastrera djuret först? Berätta gärna vad ni svarade och era åsikter om varför ni svarade just så!

Glömde säga att jag tänkte på de djur som finns på annonser ungefär överallt, såsom hund, katt, kanin, marsvin mm.

Annons:
[RoxannaH]
2012-07-21 16:26
#1

Jag kan börja då Tungan ute

Jag tycker att det bästa vore att alla djur som av någon anledning omplaceras blir omplacerade efter att de blivit kastrerade. För att på så sätt hindra fortsatt avel på dem. Om fler djur säljs kastrerade så minskar förhoppningsvis antalet djur till salu och ger de som behöver ett nytt hem en större chans!

Fridaaaa
2012-07-21 16:26
#2

Kastrerad är nog att föredra.
Så kan dem inte ta ungar på djuret osv.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RoxannaH]
2012-07-21 16:27
#3

#2 Ja eller hur? Det måste ju vara bättre, annars kommer antalet omplaceringar bara att öka i mängd.

Lamina
2012-07-21 16:33
#4

Svarade Olika. Skulle aldrig få för mig att omplacera en okastrerad katt. Å andra sidan så skulle jag aldrig äga en okastrerad katt heller, inte många dagar iaf.

Andra djur spelar det ju inte så stor roll om man kastrerar egentligen. Det är väl hästar då, hingstar som inte ska användas i avel brukar man ju i regel kastrera. Hundar kan man kanstrera om man vill. Samma med kaniner vad jag förstått. (Personligen tycker jag att kaniner som regel också borde kastreras, så mycket oönskade kaniner det finns på blocket.) Gnagare däremot, brukar man i regel undvika att kastrera eftersom det är så riskfyllt att operera så små djur.

Så ja, det beror helt på vilket djur det är man omplacerar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RoxannaH]
2012-07-21 16:38
#5

Ja men precis! Det har du ju en stor poäng i! Missade att påpeka att de var t.ex hund, katt, kanin, marsvin och de här djuren som man ser på annonser överallt!

Fridaaaa
2012-07-21 16:38
#6

#3Ja precis :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ketang
2012-07-21 18:05
#7

Jag som sitter här med en hund som ska omplaceras nu tycker att ALLA hundar och katter som omplaceras borde kastreras först. Det ringer så mycket sjuka människor som vill para från höger till vänster utan att tänka på djurens bästa eller framtida valpar…

Så jag är absolut för kastrering!

[RoxannaH]
2012-07-21 18:13
#8

#7 Låter toppen tycker jag! Hoppas du hittar ett bra hem!

Lamina
2012-07-21 18:44
#9

Katter tycker jag borde vara kastrerade i vilket fall som helst, så där har jag ingen åsikt eftersom det redan borde ha varit gjort för länge sen. Kaniner också faktiskt, men jag är nog rätt ensam om den åsikten. Hundar däremot… Tja, känner man att man inte kan lita på att personen man säljer till inte kommer ta valpar på hunden kanske man inte borde sälja till den till att börja med.

Tolka mig inte fel, jag tycker inte det är fel att göra så. Jag tycker att var och en gör vad dom finner bäst för sitt djur. (Förutom när det gäller katter och kaniner då.) Vissa är för kastrering av hundar, andra emot. Jag kan förstå båda, men tycker inte att det någonsin skulle vara fel att kastrera. Oavsett anledning.

Men som sagt var, små gnagare kastrerar man inte utan en riktigt bra anledning, som t.ex. dominansproblem. Och dit tror jag nog marsvin räknas.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
2012-07-21 18:48
#10

#9 Där har du rätt, man brukar oftast kastrera marsvinshane om han inte går med andra hanar alls, varkens ungar eller vuxna, så att han kan gå med hona/honor. Finns ju dem som gör det annars med just för att dem vill ha en kastrerad hane till sina honor, men kostar ju  en del att kastrera marsvinshanar plus riske

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ketang
2012-07-21 19:05
#11

#9 Jag har haft trevliga människor som ringt på min annons och som sagt att nej då, dom ska inte avla på henne. Men när jag säger att det var ju bra för hon ska kastreras, ja dom hoppar dom av och är inte intresserade längre. Sen kan man aldrig VETA även om det känns som man säljer till en människa man kan lita på. Därför anser jag att det bästa är att kastrera för då KAN dom inte avla på hunden. Glad

Lamina
2012-07-21 19:09
#12

#11 Kan ju vara så att dom inte vill stå för kastreringskostnad också? Eller inte vill ha en kastrerad tik eftersom dom så lätt blir feta. I första fallet vill man ju iofs inte sälja till dom iaf, men ändå.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[RoxannaH]
2012-07-21 19:40
#13

#12 Jo, men då tycker jag att de kan öppna sin trut och klämma ur sig det Tungan ute

Annons:
Lamina
2012-07-21 19:53
#14

Jo, men det är ju inte alltid så lätt att säga det, särskilt om man tror att man inte kommer bli trodd.

Men ja, som jag sagt tidigare i tråden, det kan aldrig vara fel att kastrera. Ville bara påpeka att det kan finnas andra anledningar till varför man inte är intresserad om hunden ska kastreras. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

wolfgirl82
2012-07-21 20:31
#15

Jag röstade på kastrerade.

Finns så enormt många oönskade djur så att en fördel är att kastrera mera iaf de djur som tål det.

Vi har börjat med att alla kaninhanar som inkommer till oss kastreras innan adoption. Detta började vi ordentligt med här i vår/sommar men hittills har det varit åtgång på de hankaniner vi har kastrerat.

Vi kastrerar två i taget och ofta har hanarna redan ett hem som väntar.

Har just nu två okastrerade hanar inne men båda killarna kommer kastreras så fort den veterinär vi använder oss av öppnar igen efter semester stängt.

Den ena är redan bokad och den andra får påhälsning nästa vecka.

Så jag är för mer kasterering samt tycker att det vore bättre om det var billigare för då skulle många flera kastera sina djur och alla djur kanske kunde få ett bättre värde i sina liv.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

[RoxannaH]
2012-07-21 20:35
#16

Ja det är snuskigt dyrt på vissa djur. Här kostar det ca 600-700 kr / kanin. Det är samma pris som för en hankatt. Det tycker jag känns väldigt dyrt.. :/

wolfgirl82
2012-07-21 20:42
#17

Vi har sån tur att vi har hittat en mindre veterinärsklinik som tar 550:-/kanin istället för det stora djursjukhuset som tar 985:-/kanin

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

[RoxannaH]
2012-07-21 20:44
#18

Jaha :O Men hur går det runt rent ekonomiskt, om ni tar in djur, kastrerar och omplacerar? *nyfiken*

wolfgirl82
2012-07-21 20:53
#19

Adoptionsavgiften täcker nästan hela kasteringen så det går runt på så sätt :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

[RoxannaH]
2012-07-21 21:12
#20

Okej, så ni går ungefär plus minus noll? :P

Annons:
wolfgirl82
2012-07-21 21:49
#21

Om man enbart räknar kastreringen så Ja annars är det minus om man skall räkna allt annat också.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

[RoxannaH]
2012-07-22 12:29
#22

Mjo, det är sant. Hade gärna agerat omplaceringshem själv också, men har inte ekonomin till det som det är nu. Obestämd

Tina
2012-07-22 14:58
#23

Jag håller med Lamina i det hon skriver och svarade Olika då jag tycker att det helt beror på vilket typ av djur det handlar om. Katter och kaniner tycker jag ska kasteras i största möjliga mån, speciellt vid omplacering. Gnagare däremot skulle jag inte kastrera om det inte var ett måste för djurets välbefinnande.

#19 Måste ge en eloge till er som kastrerar alla hankaniner trots att det innebär att ni går lite minus!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: