Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 2488 ggr
[RoxannaH]
2012-06-30 14:42

Är det rätt eller fel att omplacera?

Tycker du att det är rätt eller fel att omplacera ett djur? Vid vilka tillfällen anser du att det är fel? Och vid vilka anledningar rätt? Berätta hur du ser på saken Glad

Annons:
Ove-D
2012-07-01 18:18
#1

Älskar formuleringen av frågan!!! ;-) Eller rättare sagt svarsalternativen… det BORDE varit

- rätt

- fel

- ibland, olika i olika situationer (eller liknande)

- annat alternativ, vet inte.

[RoxannaH]
2012-07-01 18:47
#2

Haah :P Men ibland är ju ibland ja, ibland inte :P (Ibland vet jag inte xD)

Frida B
2012-07-02 20:02
#3

tycker det är rätt så länge man tänkt igenom det noga och det verkligen inte finns någon annan utväg. Det är ju bättre än att avliva ett friskt och piggt djur om djuret kan få en chans till i livet.

men om djuret har blivit omplacerat aldeles för många gånger och ska omplaceras igen tycker jag inte det är okej, då är det faktiskt bättre att avliva djuret (för djurets bästa) om det inte är väldigt stabilt i psyket.

Tycker heller inte det är okej att omplacera ett djur om det är väldigt gammalt, för det innebär för mycket stress för djuret (beror ju på individen men jag tycker att djuret ska få en lugn sista tid.)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tantnett
2012-07-02 20:18
#4

Jag röstade på ibland.

#3 Har skrivit ett bra svar. Det är exakt som jag själv skulle svarat. Glad

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Ove-D
2012-07-04 19:46
#5

Jag tycker det handlar om INDIVIDEN… Vissa djur klarar av att flytta runt och vissa inte… Jag valde att ta bort min katt då jag inte hittade något nytt bra hem till henne pga hennes personlighet.
Men både hundar och hästar har jag hittat bra hem till…

[RoxannaH]
2012-07-04 20:47
#6

Spännande och höra andras åsikter ^^

Annons:
flocken
2012-07-05 18:29
#7

Beror på.

Jag har sett hemska exempel på folk som köpt djur, tröttnat & djuret sitter där i sin bur. Omplacera snarast!

Sen tyvärr måste jag säga finns det folk som fått omplacering som en vana. Köper in-omplacerar-köper nya-omplacerar. FEL & åter fel!!

Man måste alltid ta in hur djuret är i psyket, ålder, sjukdomar. Ett djur som kräver mediciner & regelbunden vård är jätte svårt att hitta ett nytt hem till.

Ägaren har fått allergi-omplacera för allas bästa.

När man köper ett djur får man tänka till både en & två gånger. Det är en levande varelse.Ingen sak. Är många, många som inte fattar att vi kunnat lägga så mkt pengar på vår hund. Bara i år ca 55,000kr i vet räkningar. Jag köpte honom.Han är under mitt ansvar.

förra sommaren var jag inne med en marsvins hona & röntgade & tog prover på flera gånger. Allt som allt blev det ca 7,000kr ur egen ficka.

Man måste veta att man har råd att ge sitt djur bästa möjliga vård. Bra foder. Motion. Sen har det ingen betydelse om det är en reptil, mus, marsvin, kanin, hund, katt, häst, ko osv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[RoxannaH]
2012-07-05 18:36
#8

#7 Åh jag blir alldeles tårögd när jag hör detta. Tänk om det kunde finnas ännu fler som ger så mycket för sina djur. Glad

[KatjaH]
2012-09-30 23:16
#9

Omplacering är bra om man t ex har tröttnat på sitt djur. Det som är bra är självklart inte att tröttna - då har man ju verkligen inte tänkt igenom situationen ordentligt (om man kommer orka/vilja ta hand om djuret). Det är ett liv det handlar om, och det är inget "slit och släng".

Men känner man att man verkligen inte kan eller orkar, så är risken större att djuret tas omhand dåligt, och får inte heller tillräckligt med kärlek. Då är det bra att djuret får en ny chans till ett bättre hem!

Självklart borde man tänka efter mer ordentligt, kommer detta att funka?
Sedan är det väl en annan sak om någon UTVECKLAR en allergi för något som har med djuret att göra. Finns där varken allergi eller misstankar om allergi när man skaffar djuret blir det svårare att förutse.

Virvlan
2012-10-01 17:48
#10

Ja tycker att när man skaffar ett djur är det ett stort ansvar. Man ska kunna ge djuret kärlek, mat och omsorg. När man skaffar ett barn och tröttnar, ger man bort det då?..
(okej de är inte samma sak..) men tänk på tanken.

Bara för att djur inte tänker som människor så är dom betydelsefulla.

Jag har omplacerat en hund och ett marsvin. Båda gångerna var för att jag inte hade tiden. Jag visste även att djuren skulle få det bra dit dem kom där någon skulle kunna ge dem så mycket mer tid än vad jag kunde.
Ja skulle aldrig kunna ge bort bara för att jag tröttnar eller för att dom är "tråkiga"..
Ett djur är ett ansvar. Vissa ger bort sina djur alldeles för lätt.
Så det beror på från fall till fall vad som är okej när det gäller omplacering.

Maria29
2012-10-03 11:37
#11

Allt är relativt mina djur är fd. omplaceringar och för mig som inte är en valp/kattunge människa så har det varit ett bra alternativ. Jag kan förstå att det finns olika anledningar i livet som man inte kan förut sätta men jag har aldrig behövt och kommer nog aldrig att behöva (lever ensam utan man o barn att tänka på).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Madlene]
2012-10-03 18:00
#12

Nu har jag inte läst ovanstående inlägg, men jag kan tycka att det är helt okej att omplacera ett djur om man har en bra anledning. Jag tycker däremot inte det är okej när man kollar runder på blocket och ser en massa valpar som är 2-4 månader gamla och ska omplaceras av anledningen "har fått nytt jobb" eller "har inte tid" m.m.

axilur
2012-10-04 10:04
#13

#12 Fast varför inte? Har man inte tänkt igenom beslutet innan (uppenbarligen) så är det väl bäst för djuret att få komma till ett hem som har tid och där den är önskad istället för att man ska behålla den enbart för att man ska "ta sitt ansvar" men inte kan ge djuret vad den behöver. Där är ju inte själva omplaceringen ett felaktigt val, utan skaffandet av djuret från början, kan jag tycka.

/Anneli

Annons:
[Madlene]
2012-10-04 12:07
#14

#13 Tycker djuret ska tillbaka till uppfödaren då.

Bäst för djuret är det säkert, men ännu bättre för djuret är det om man kan tänkte efter lite först och tänka om man har tid och att det faktiskt händer olika saker som går att inblanda en hund i livet. Inte sitter alla människor med hund arbetslösa och endast tar hand om sin hund 24/7.

Jag tycker iallafall att om man måste omplacera sin hund efter 0-2 månader, så har man verkligen inte tänkt efter först. Som sagt, en hund lever länge, det lär hända saker i ens liv, lös det, och jag förstår också att allt inte går att lösa, men oftast går det.

Fridaaaa
2012-10-04 12:11
#15

#14 Många "privata" uppfödare tar kullar för att det är sött osv, dom tar inte tillbaka djur om man behöver omplaceras, det är i regel bara seriösa uppfödare som gör det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Madlene]
2012-10-04 12:39
#16

#15 Det menar du inte :P

axilur
2012-10-04 12:42
#17

#14 Glad
Men kan man inte spola tillbaka tiden och tänka om - tänka rätt, så sitter man i en knepig sits om man inte kan lösa det. Då ser jag hellre att djuret hamnar hos någon villig att ta hand om den på bästa sätt istället för att man ska "stå sitt kast" och djuret därav blir lidande.

/Anneli

Fridaaaa
2012-10-04 12:44
#18

#16 Du behöver inte vara "nosig"?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Madlene]
2012-10-04 12:45
#19

#17 Jo, vi är inne på samma sak :) Självklart är det bättre för djurets skull att hamna i ett hem som finner tid. Men frågan är bara om de som skriver "måste iväg akut" osv tar sig tid att hitta ett seriöst hem :/

[Madlene]
2012-10-04 12:46
#20

#18 Nej, jag menar inte det spydigt på något sätt, utan mer att jag håller med dig :)

Annons:
[RoxannaH]
2012-10-04 12:53
#21

Spännande att se hur andra ser på saken Glad

zickan
2012-10-15 11:22
#22

Stort Nej när det kommer till folk som tar emot eller köper massa djur för att kort efter omplacera dom. Lite halvhjärtar nej till de som tröttnar och har allergi. Varken svårt eller dyrt med allergi test eller bättre planering.

Men jag svarade ibland. Man kan inte alltid kräva att det ska fungera med varje djur man får hem. Vet själv hur personliga råttor kan vara. Fått omplacera ett par som vridit och vänt sig ur mina händer för att komma bort från mig. Men kastat sig i famnen på någon annan och lagt sig mysigt till rätta.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Swadika
2012-10-15 11:32
#23

egentligen vill jag svara Nej, eftersom jag tycker att har man valt att ha ett djur ska man också ta hand om det.

Men jag har själv varit tvungen att omplacera mina råttor. Anledningen var att jag inte fick ha råttorna där jag bor under vardagarna(och vissa helger) när jag studerar. Så jag hade tre val.

1. Omplacera råttorna
2. Behålla råttorna men bara vara hos dem varje/varannan ibland vartredje helg. (självklart skulle de fått mat och vatten utav mina föräldrar men de är lite rädd för råttorna och vill inte ha dem ute)
3. Sluta studera.

Valet var då ganska självklart, jag vill mina råttor det allra bästa och ansåg att de skulle få det bättre hos någon annan

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Upp till toppen
Annons: