Annons:
Etikettomplaceringshem
Läst 2647 ggr
maaajken
2012-06-03 00:53

Starta omplaceringsverksamhet

Jag har sen jag varit liten velat bedriva ett hem för vanvårdade hundar och hästar, och ska snart gå en hunddagisutbildning och tänkte i samband med det starta upp en idellt omplaceringshem i liten skala, där jag själv kommer ha kunna ta imot 1-2 hundar samt försöka få tag på jourhem och undrar hur fasiken jag ska lyckas med detta?

Vad kommer krävas, tillstånd etc, hur funkar det med pengar om tex någon vill skänka åt hundarna hur registerar man det? jag är nämligen sjukskriven och hade först tänkt starta omplaceringshem för att sedan fortsätta med dagis och även bli instruktör, och funderar då om omplaceringsfirman ska startas som företag eller hur går man tillväga?

Har massvis med frågor men svårt att komma på alla nu så tänkte om någon gjort detta och kan berätta lite om hur det går till!

Annons:
Tina
2012-06-04 22:20
#1

Jag kan inte svara på alla dina frågor, då jag själv inte har erfarenhet av hundomplaceringsverksamheter.
Men vad gäller tillstånd anger Jordbruksverket att:
"Du behöver tillstånd om du har omplaceringshem där du regelbundet tar emot fyra eller fler hundar för att förmedla dem till nya ägare. Om det finns jourhem i anslutning till omplaceringshemmet behöver dessa ha tillstånd för hållande från den tionde vuxna hunden."

Tillstånd ansöker du genom att skicka in denna (PDF-fil) blankett till din länsstyrelse. 

För ytterligare frågor om detta rekommenderar jag att du kontaktar jordbruksverket och/eller din länsstyrelse, de brukar vara hjälpsamma.

Hoppas att du lyckas förverkliga dina planer!

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

maaajken
2012-06-29 22:07
#2

Tack för ditt svar, jag har varit i kontakt med jbv nu och väntar på lite mer uppgifter så kan jag förhoppningsvis ta tag i detta snarast!! :D

matsdotter
2012-07-27 21:33
#3

Är du sjukskriven så tror jag att du tyvärr inte får vara med i styrelsen, än mindre driva, en förening - även om den är ideell - för Försäkringskassan. Detta gäller i alla fall för en tjej som har varit med och hjälp till med en blivande förening, jag vet dock inte om det är olika från fall till fall men råder dig att kolla upp det.

[RoxannaH]
2012-07-28 18:05
#4

Hoppas du lyckas med detta! Låter som en super bra ide!

Upp till toppen
Annons: