Djurens välbefinnande

10,000 djur söker nya hem

2011-07-17 17:58 #0 av: Misarn

Vill bara skriva av mig lite.

Satt på blocket och tittade på djur och tycker det är så tråkigt att det är så otroligt många djur som söker nytt hem, jag räknade ihop att det var över 10,000 djur som söker nytt hem bara i sverige!, tänk hur många fler djur som söker nya hem i välden!? Tänker man efter så är det otroligt att det finns så många djur som söker ett nytt hem.

Orsakerna är ju givetvis olika och vissa är ju förståeliga men tycker i helhet att man tar det för lätt, att det bara är att skaffa ett djur och sen när man inte har tid för det längre så säljer/omplacerar man bara. Något måste ju göras för såhär går det ju inte att hålla på längre. Man behöver ju ha olika utbildningar för att kunna få olika jobb, man behöver licenser , körkort till dittan och dattan varför inför man inte en licens för att skaffa djur också!? För det handlar om en levande individ som förlitar sig på att vi tar hand om dem livet ut. Och det krävs kunskap för att kunna ge dom bästa möjliga livskvalitén

Hur ska man göra för att folk ska få upp ögonen för att det faktiskt är ett problem att det finns så många djur som söker nya hem och omplaceras flera gånger om i sina liv.

Jag blir så arg och ledsen för jag kan bara föreställa mig hur djuren känner sig när dom behöver flytta gång på gång, det måste sätta ärr i dom också.

Tur är det att det finns sådanna som har omplaceringshem och riktiga djurvänner som gör allt för sina djur, även fast det skulle behöva finnas fler som ni!

Anmäl
2011-07-17 18:03 #1 av: Svidjas

Tänk på att många av dem djuren är ungar, kattungar, valpar med mera som söker nya hem och rätt många av dem lär få dem permanenta. Mer problem är det att många djur har låg status då folk ex kan skaffa en katt för 100:- för att sen bara lämna den då "det är ju bara en katt"... Men ja jag håller med men alla djur på blocket är det inte synd om så att säga.

http://www.svidjas.se

Anmäl
2011-07-17 19:20 #2 av: Misarn

Precis som du säger så är det inte synd om alla men så finnss det en majoritet som inte hamnar på blocket och antalet på den är antagligen betydligt högre.

Och denhär lågstatusen som du beksriver är en status som vi måste höjja på alla våra djur, mina djur är såklart alltid lika mycket värda men tänk på dom som ägarna bara skaffar för att sen lämna den som du beskriver "det är bara en katt"

Jag finner inga ord för hur hemskt och sorgligt jag tycker det är.

Anmäl
2011-09-16 19:58 #3 av: Katti

Fast man kan ju faktiskt se det från andra hållet också. Ska man behålla sitt djur av pliktkänsla även sedan man har tröttnat på det? Jag tycker inte det. Då är en omplacering till någon som vill ha djuret ett bättre alternativ. Jag tror faktiskt inte att t ex en kanin som fått mycket omvårdnad under sitt första år, men som ägarna sedan tröttnat på och bara gett den vad den måste ha, och som då omplaceras får några ärr eller lever med tankar som "Varför ville de inte ha mig?" eller "Vad gjorde jag för fel". Jag tror bara den blir glad att någon bryr sig om den igen!

Men visst borde många djurköp vara mer genomtänkta, det tänker jag inte argumentera emot!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2011-09-17 18:09 #4 av: Misarn

Det var faktiskt också väldigt tänktvärt, det är det som är kul med forum, det finns så många olika sidor och meningar på saker och ting.

Anmäl
2011-09-19 11:36 #5 av: [lejdyga]

En del skaffar sommar katt till semestern och  lämnar den sen :(

Anmäl
2011-09-26 23:27 #6 av: Viccan92

Det är därför jag har svårt att sälja mina djur som vi har fått. Har fått både kattungar och kaninungar. Har ännu inte sålt några av kattungarna. Denna kullen blev bara två som tur var så det är ju enklare att hitta bra hem. OM vi nu inte behåller dem. Vill bara säga att ingen av kattkullarna har varit planerade. Det har bara varit tre kullar och vi har ju behållt alla ungar. Skönt faktiskt för då vet man att dem har det bra.

Anmäl
2011-09-27 16:09 #7 av: [raowr]

Det finns drygt 30.000 hemlösa katter här i Sverige...
Extremt hemskt när man tänker efter :'''''(
Så den där siffran på 10.000 stämmer nog faktiskt inte riktigt.

Anmäl
2011-09-27 16:49 #8 av: Misarn

Den siffran var bara baserad på blocket, men givetvis så finns det änu fler djur som söker nya hem och precis som #7 säger så är det en skrämmande summa och jag tycker att vi människor borde uppmärksamma det betydligt mer, i England finns det ett antal veterinärer som har börjat en kampanj att man ska kastrera sina djur för att minska djurantalet där och det tycker jag är jättebra!

Anmäl
2011-09-27 17:44 #9 av: [raowr]

Om folk skulle kastrera sina katter (och självklart andra djur) och inte låta dem para sig hur som helst så skulle det troligen minska...
Även att man tar ansvar för de djur man skaffat sig och inte bara slänger ut dem i skogen eller liknande när man är färdig med dem o_O

Då anser jag på fullaste allvar att det bättre att låta djuret somna in.

Anmäl
2011-09-28 16:17 #10 av: [Dominik]

90% Av alla djur som omplaceras tillhör småbarn, så det ät föräldrarnas fel att så många djur omplaceras.

Anmäl
2011-09-28 19:38 #11 av: nuttan85

Jag tänker lite på alla dessa djur som omplaceras för att de är för gamla för avel med. Nu menar jag inte en seriös uppfödare som inser att denna individ skulle få det bättre som enda djur utan de som köper ungdjur parar dem tills de är förgamla och säljer dem för en struntsumma. Sönderavlade och dåliga i hullet.... Det är inte heller ok.

Värst är nog annonser i stil med jag säljer min 14 veckor gamla valp pga flytt.... Då har man ju inte alls tänkt igenom vad ett köp innebär. Köp av barnfamiljer kan jag i vissa fall förstå. Men jag anser att djuret ska vara ett delat intresse så att det inte blir helt upp till barnet att ta ansvaret för ett djur. Dominik har helt rätt i att det är många som omplacerar pga att barnen har tröttnat. Sen tycker jag nog det är en bättre lösning än att låta djuret bli vanvårdat för att ingen sköter det. Men jag tolkade ditt inlägg som att det var det du menade. Föräldrarna har det yttersta ansvaret synd bara att vissa inte tänker så.

Anmäl
2011-09-28 20:14 #12 av: Viccan92

Min kusin är 7år och önskar sig en kanin i present. Hennes föräldrar är lite skeptiska just av den anledning att hon ska tröttna. Jag har själv kaninuppfödning så jag sa att vill hon ha kanin kan hon få ha min unga hane på foder så är det bara att lämna tillbaka honom om intresset inte håller i sig.

Anmäl
2011-09-28 20:36 #13 av: [raowr]

#12 Det låter ju som ett väldigt smart sätt faktiskt :)
Då finns det ju en smart nödlösning om det skulle krisa.
När man är 7 år så är det ju enormt svårt att veta vad man vill.

Anmäl
2011-09-28 20:41 #14 av: Viccan92

Jo tyckte jag med. Han kan behöva ha lite mer uppmärksamhet känner jag dessutom. Han är ganska aktiv men supersnäll men får se hur det blir.

Vet dessutom att hon är duktig med djur. Hon sätter deras stora schäfer på plats hur lätt som helst.

Anmäl
2011-09-28 21:32 #15 av: nuttan85

Det låter ju som en riktigt smart ide :) Då gynnar det ju båda parter.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.