Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 4418 ggr
Tina
2011-06-19 21:14

Avel på omplaceringsdjur

Tycker du att det är okej att avla på omplaceringsdjur?

Utveckla gärna ditt svar!
Är det acceptabelt i vissa fall men inte i andra?
Skulle du själv kunna avla på ett omplaceringsdjur, eller omplacera ett djur till avel? Är det någon skillnad i frågan om djuret kommer ifrån ett omplaceringshem eller en privatperson?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Ratlings
2011-06-19 22:08
#1

Jag svarade Nej, aldrig av den anledningen att man vet inte vad djuret varit med om innan, vad som ligger bakom (om man inte får med stamtavla). Man vet inte vilka psykiska eller eventulla fysiska som kan dyka upp.

Vill man avla får man helt enkelt köpa djur som man har från bebis tid till det att man kan avla, för att känna djuret helt och för att veta alla brister med djuret. Och så är det självklart då också viktigt att uppfödaren vet om detta.

// Lise
When nothing goes right, go left!

UlrikaD
2011-06-19 22:52
#2

Om man tar hand om ett omplaceringsdjur som har stamtavla och bra sjukdomshistorik ser jag inget hinder att avla på det. Om det är någonting man har kommit överens om med förra ägaren. En del djur, t.ex illrar omplaceras ju med avelsförbud.

Jag har tagit över hamstrar som omplacering. Nu har jag inte avlat på dem men de fyller alla kriterierna för att jag skulle kunna om jag hade velat.

Tina
2011-06-20 11:12
#3

I den här frågan är jag faktiskt väldigt osäker, mest beroende på att jag är dåligt insatt när det gäller avel på många slags djur.

Många djur hamnar hos omplaceringshem för att marknaden är mättad, det finns helt enkelt inget hem åt dessa djur just nu. Av egen erfarenhet vet jag att det ofta händer marsvin och kaniner. När det djuret väl får ett nytt hem kan det ju tyckas vara väldigt olämpligt att avla på det för att sätta fler djur till världen hos en redan övermättad marknad.

Sedan finns det säkert djur, eller till och med raser, som är eftertraktade och som det finns få individer av. Finns det då ett omplaceringsdjur som skulle kunna föra arten/rasen framåt och även bidra med fina egenskaper tycker jag att den chansen kan tas. 
MEN då ska självklart stamtavla finnas, djuret ska vara fritt från ärftliga sjukdomar och djurets sjukdomshistorik ska vara känt (det kan vara svårt när det gäller omplaceringsdjur, man kan aldrig veta om den förra ägaren är helt ärlig om vad djuret varit med om).
Dessutom ska hänsyn tas till vad djuret varit med om i livet, har det levt ett stressfyllt liv med bristfällig mat är det förmodligen inte lämpligt att avla på det.
Jag tycker dessutom att djuret ska ha det här "lilla extra" att bidra med i aveln, utseende- och/eller temperamentsmässigt.

Jag ser en skillnad i frågan vad gäller om djuret kommer ifrån ett omplaceringshem eller en privatperson.
Ett omplaceringshem kan ses som en "mellanhand". Du får oftast aldig träffa djurets förra ägare för att diskutera djurets sjukdomshistoria eller livshistoria. Frågor som du hade velat ställa till ägaren kanske inte omplaceringshemmet ställde och därmed kan det vara svårt att få svar på de frågorna.
Dessutom kan det vara psykiskt påfrestande för vissa djur att mellanlanda i ett omplaceringshem, det är helt enkelt jobbigt att byta hem ofta.
Jag anser att avel på djur från omplaceringshem kan vara lämpligt i extremt få fall. Dessutom tillåter merparten av alla omplaceringshem inte att man avlar på "deras" djur.

Min slutsats blir att: ja, i enstaka fall kan avel på omplaceringsdjur vara godtagbart, men det är många krav som måste uppfyllas där i mellan.
Hur säker kan du vara på att det ägaren säger om djurets sjukdomshistoria och vad djuret har varit med om i livet är sant? Den frågan är extremt svår att svara på, och oftast är det den som gör avel på omplaceringdjur olämplig - det är helt enkelt väldigt svårt att veta vad djuret har varit med om.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

wolfgirl82
2011-06-20 14:28
#4

Jag tycker inte man ska avla på omplaceringsdjur.

Det finns så enormt mkt oönskade djur i vårt land och det föds enormt många nya individer varje år.
(Både från seriösa uppfödare till familjer som bara tycker det är sött + de som fått hona + hane från djuraffärer)

Varför då sätta nya liv till världen som kanske inte ens får ett hem där de får leva livet ut.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

smurfan-13
2011-06-22 15:10
#5

Överlag tycker jag att det avlas fr lättvindigt på omplaceringsdjur (eller egentligen ala smådjur), men ett nej i alla situationer kan jag ändå inte säga.

Min Vega (degu) är en omplacering. Hon kom till mig när hon var 5 månader, jag vet vart hon är uppfödd och jag vet att hon har haft ett bra liv fram tills hon kom till mig. Hon är en social och framåt degu med bra hälsa och friska linjer bakom sig. Och en av anledningarna till att hon kom till mig var just för att jag letade efter en lämplig hona för avel, något som jag var öppen m till hennes dåvarande ägare när jag skaffade henne.

En omplacering sm man däremot inte har full koll på bakgrund skulle jag aldrig drömma om att avla på!

nelliots
2011-06-23 11:59
#6

Ja, om vissa krav uppfylls:

Renrasig hund/katt med stamtavla registrerad i skk/sverak.

Testad med godkänt resultat för för rasen aktuella sjukdomar etc

Bra temperament.

Andra djur har jag ingen direkt åsikt om, men ungefär samma kriterier borde kunna gälla för de flesta.

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

Annons:
nelliots
2011-06-23 12:02
#7

PS Ett djur som farit illa bör inte utsättas för avel och har de även psykiska men är de inte heller lämpade, alla egenskaper ärvs inte genetiskt, vissa lär sig ungarna av mamman.DS

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

smurfan-13
2011-06-23 13:14
#8

#7 plus att dte ju kan vara väldigt svårt att veta vad som beror på upplevelser/erfarenheter och vad som faktiskt är genetiskt!

nelliots
2011-06-23 14:03
#9

#8 Så klart, men det tyckte jag täcktes av "Bra temperament" egentligen. Inlägg nr två var ett förtydligande. Glad

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

UlrikaD
2011-06-23 14:55
#10

#7 Bara för ett djur är en omplacering så behöver de inte farit illa.

Som t.ex, en familj köper en guldhamster av en uppfödare, får med stamtavla och allting. Några veckor senare så blir någon i familjen allergisk och hamstern omplaceras pga det.

nelliots
2011-06-23 15:18
#11

#10 Det menade jag inte heller, jag ville förtydliga mitt tidigare inlägg där jag angav att jag tycker att det är ok att avla på omplaceringsdjur om de uppfyller vissa krav (se #6).

~ S*Nelliot's siames & orientaliskt korthår ~ www.nelliots.se ~
**Kattungar till salu!
**"The cat has too much spirit to have no heart" - Earnest Menaul

zickan
2011-06-30 00:57
#12

Håller med #2 och #10.
Första hand kontakta uppfödaren och diskutera ev avel. Men säger denne its good to go. Så är det ju bara att köra om nu djuret själv uppfyller de krav man har på sin avel. Vilket är rätt högt om man är seriös.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anna-Helga
2011-06-30 15:51
#13

#12 Instämmer helt och hållet!

Annons:
Chieko
2011-07-05 10:11
#14

SVarade ja, med vissa krav: nämligen stamtavla och friskt djur! Min kanin skulle jag inte ta en kull på, har ingen aning om hennes bakgrund. Är det däremot en kanin som flyttat runt men som jag får en stamtavla på och kan koll bakgrunden, självklart är det ok att avla på den!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Katti
2011-07-10 11:36
#15

HUr man har fått ett djur spelar väl ingen som helst roll för om det är lämpligt för avel eller inte! Det är ju individen man avlar på. 

Självklart ska man ha krav innan man använder ett djur i avel. Men jag tycker inte, till skillnad från många andra i den här tråden, att stamtavla är ett kvalitetsdokument i den bemärkelsen (OBS, jag pratar inte hundar och katter utan smådjur nu!). Vad finns det för garanti för att djur med stamtavla inte bär på sjukdomsanlag t ex? Att de inte har eller nedärver dåligt temperament?

Om ett omplaceringsdjur ha för mig önskvärda egenskaper så kan jag mycket väl tänka mig att använda det i avel (jag föder upp kaniner). Har t ex två fina kullar just nu efter en hane som är här för omplacering.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Hannasdjurvård
2013-01-09 23:57
#16

Man kan nog inte ge något generellt svar på den frågan. Vissa djur kan vara lämpade att få gå i avel, andra inte. Det finns olika aspekter man får ta hänsyn till. Djur med viktig genetiska egenskaper kanske inte ska stängas ute från avel bara för den gått ingen ett omplaceringshem. Detta gäller lite mer udda djur tex jirdar.

Självklart ska djuret vara friskt och ha bra temperament. Djur som man inte har stamtavla på bör inte avlas på då man inte känner till genetiken (med allt den kan bära på!).

Det ska icke förglömmas att avel för många djur är ett naturligt beteende och kan ses som en berikning för djuren. Vill understryka att det inte innebärt att jag är för någon större avel men en kull kan för många hondjur bli en viktig berikning.

flocken
2013-01-10 20:41
#17

Detta var en gammal tråd men mkt intressant. Jag svarade ja, om vissa krav finns.

Jag har en marsvins hona som jag räddade. Hon gick med en hane i en hamsterbur. Väl skötta,men med hane+hona= bebisar. Så hon var dräktig med sin 2:a kull. Lovis har ett underbart temperament. Något av det snällaste marsvin jag har mött. Jag har då STOR erfarenhet av just grisar. Jag hittade en underbar hane på blocket & satte ihop dessa två. De 4 ungar de fick har fått super temperament, stora & bra resultat på utställning. Är bara en som är utställd. Den tjejen hoppas jag nu blir dräktig med en hane jag har som kom från en privat person. Hanen är mer som en hund än marsvin. Riktigt stor & rejäl. Även han utställd av mig med bra resultat.

Så nu vill jag ha kvar Lovis gener. MEN, jag föder upp för MIN skull. För att JAG ska behålla ungarna. De ska inte ut till försäljning. OM det nu inte blir 8 st ;) Har plats för 2 hanar till samt 4 honor.

Men har även även andra omplaceringar hemma som det är total avels förbjud på.

Det är inte bara att " ta en kull". Man riskerar honans liv.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

[randi]1
2013-01-11 00:52
#18

Jag svarade ja, med åtanke på hundar. Det finns ju hundar som är mentaltestade mm, men som inte fungerar tävlingsmässigt, eller att någon fått allergi, och inte kan ha kvar hunden. Då tycker jag att man skall få avla, men endast om det står i köpekontraktet.

Fridaaaa
2013-01-11 15:08
#19

Jag skulle aldrig ta kull på en omplacering, om den inte har omplacerats från bra hem vill säga, men om de har haft dåligt i förra hemmet skulle jag aldrig göra det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Zorita]
2013-01-11 15:17
#20

Jag svarade nej, men det finns väl ingen regel utan undantag som man säger. Det är fel att ta en kull på en omplacering som man inte vet något om, men ok om generella regler som tester och stamtavla finns osv.

Annons:
[Nightcat]
2013-01-18 16:27
#21

Ja, om vissa krav uppfylls: (utveckla ditt svar i tråden)

Exempel en hone/hane som har fötts upp hos en uppfödare som ex avelsdjur men inte passar in där. Eller en hane som har fått någon kull och sen flyttar till en ny ägare som också kanske vill ta en kull.

Alltså om en privat person förmedlar till en annan person och om det är ett renrasig djur med avelsvärde. :)

Annars nej.

Vildvittrans
2013-01-18 18:18
#22

Absolut! Om djuret kommer från uppfödare, har stamtavla osv och om de efter en tids utvärdering i det nya hemmet anses vara lämpat för avel såväl fysiskt som psykiskt!

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

 

Fridaaaa
2013-01-18 22:21
#23

#21 Om djuret kommer från uppfödaren och inte bott någonannanstanns, räknas det inte som omplacering, eftersom det är egenuppfött :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JessicaOlin
2013-02-15 16:46
#24

Bara djuret är villigt och är friskt annars tycker jag inte de

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[[Narwayn]]
2015-07-13 10:46
#25

Mitt svar: Nej, aldrig
Jag varken har eller kommer använda ett omplaceringsdjur inom avel (oavsett stamtavla, hälsa ect.). Och jag skulle aldrig omplacera ett djur till avel. Det finns tillräckligt med omplaceringsdjur så några fler behövs då inte !

Whaleshark
2015-07-18 08:34
#26

Jag tänkte: Ja, med vissa krav.

Och då tänker jag specifikt om det skulle vara så att kanske en familj eller person som införskaffade sig ett avelsdjur, men senare utvecklade någon/de själva/någon som flyttat in med dem, allergi. Och då är det absolut inte längre passande att ens ha djuret, än mindre att avla på det. Så i det fallet, om man själv gör en grundlig koll och ringer uppfödaren till djuret för att vara säker på att det är ett avelsdjur och att det kommer ifrån en seriös bakgrund.
Då kan det väl vara möjligt att avla.

Det sagt, det finns många situationer där det skulle gå fram och tillbaka. Varför omplaceras djuret; ålder, olämplighet, allergi? Vem det är som tar hand om det nu, är de seriösa avlare sedan tidigare och har letat efter  en ny hona/hane, eller vill de bara ha kattungar. Etc. Etc.
Vilket är upp till den enskilde att bestämma. Men möjligheten bör inte "nekas" bara för att djuret omplacerats.

Thunder Rolled, it rolled a six
- Guards! Guards!

[Forest]
2015-09-29 09:08
#27

Jag rösta- Ja om vissa krav uppfylls. Då är det renrasiga djur med stamtavla, dessa ska uppfylla hälsan,ålder och vara gott omdömme för sin ras. Det är olika vad som krävs därmed olika krav beroende på ras/djurtyp. Själv anser jag inte man avlar på blandraser,huskatter mm undantag är det på draghundar men det är inget jagg har intresse för :)

Annons:
Storip
2015-10-03 10:05
#28

Svarade "Ja, om vissa krav uppfylls: (utveckla ditt svar i tråden)". Skulle lika gärna svarat "Ja, men bara om djuret är passande för avel och inte har några fysiska eller psykiska fel".

Det finns ju omplacerings djur (kaniner i min värld) som kommer med märkning, med stamtavla/härstamningsbevis. Då tycker jag det är okej.

Och omplaceringskaniner man köper av privatpersoner, eller kaniner man köper av privatpersoner som inte får med härstamningsbevis..det är ju ingen skillnad på om kaninen hittas i skogen.

Sedan ska djuret vara i god kondition, smittfri osv innan avel, men det gäller ju för alla kaniner, inte bara för omplaceringskaninerna.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


lisa90
2015-10-08 07:37
#29

Ja. Kraven är då detsamma på det djuret som de varit på ett som inte var omplacering. Stamtavla, bra psyke, bra fysik osv.

NiklasTyreso
2015-10-09 08:25
#30

Generellt sett nej. Hade man en jakthund som var jagade otroligt bra i skogen och på jaktprov (och frisk så klart) då skulle jag kunna tänka mig undantag för jakthundar avlas med låg inavelsgrad och jakthundar är generellt sett friska. Kor har ibland sjukdomar, men är omplaceringen frisk kan man nog betäcka kon för koavel sker medvetet för att minska inavelsgrad, så risken för sjukdomar blir mindre. (Det är kommersielt olönsamt att linjeavla boskap för sjukligheten ökar och slaktvikten sjunker av linjeavel). Utställningsavlade hundar, katter och smådjur är generellt sett sjukligare på grund av att de linjeavlas och då får högre inavelsgrad. I ett djurslag som ofta linjeavlas är dumt att avla omplaceringar med okänd härkomst.

Elsaharr
2015-10-14 00:08
#31

Jag svarade med tanke på kaniner, tog nej, aldrig. Man vet ju inte vad som kan ligga dolt. Vet man dock vad som finns bakom och det ok så ser jag inga problem i det. Men då anser jag att man måste ha mycket info före.

Zingo ;D

JenniferSoderberg
2015-10-15 23:41
#32

Jag svarade Nej, aldrig.
Då jag personligen aldrig skulle avla på ett omplaceringsdjur, då jag känner att jag aldrig skulle vilja avla på ett djur jag inte köpt och hämtat då den var leveransklar och känt hela dennes liv utan det skulle nog bli kastrering asap på en omplacering.


Maleficum
2015-10-15 23:47
#33

Beror väl lite på vad man anser vara en omplanering. Är det något djur som nån familj inte kan ha kvar av en eller annan anledning där man inte har någon bakgrund eller nåt djur som blivit dumpad någonstans eller på nåt hem så tycker jag inte det är speciellt smart att avla på dem. Men räknar man in uppfödare som säljer avelsdjur med stam som inte längre behövs i deras avel så är det ju en annan sak.

Sen ska man ju alltid se till att djuren har en acceptabel ålder för avel och är i god kondition och allt annat sånt som är viktigt för lyckad avel.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Frida B
2015-10-18 14:09
#34

Ja, om vissa krav uppfylls. Och dessa kraven är relativt många…

- Djuret måste vara friskt och ha varit det hela sitt liv.

- Djuret måste haft det bra i tidigare hem.

- Måste ha en bra relation med tidigare ägare och uppfödare, vilket leder oss till att…

-… Djuret måste ha stamtavla. Därför går i princip alla gnagare och kaniner bort.

- Djuret måste vara psykiskt stabil. 

- Man ska ha en vettig anledning till att avla (exempelvis liten genpol och djuret kommer tillföra något bra till arten/rasen).

- Inom hund och katt ska djuret vara fullt och giltigt vaccinerat.

Tror inte jag glömt någonting…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Upp till toppen
Annons: