Annons:
Etikettomplaceringshem
Läst 4584 ggr
Mange73
3/5/11, 11:24 PM

Akut & Omplaceringshem för tamråttor

Hej!

Jag och min fru driver ideellt akut och omplaceringshem
för tamråttor. Vi finns verksama i Norrköping och har sedan
starten tagit emot 19 tamråttor för omplacering.

Läs mer om oss på våran hemsida (se nedan)

Namn: Lilla Råttan - Akut & Ompalceringshem
Ort: Norrköping
Djur Typ: Tamråttor
Tel: 0764-259448
E-post: info@lillarattan.se
Hemsida: www.lillarattan.se

<:3)~ Mange73 <:3)~

Annons:
[Mharya]
3/6/11, 4:04 PM
#1

Härligt att ni omplacerar råttor, det behövs verkligen fler som ni. :) Tjusig hemsida också! ;)

Mange73
3/11/11, 5:26 PM
#2

Ska även tillägga att Lilla Råttan nu mer även har live chatt, vilket gör
att man på vissa tider kan få direkt kontakt med oss direkt på siten.

Lilla Råttan har även börjat med ett projekt som heter Tamråtts Fadder
vilket innebär att man blir fadder åt någon av de tamråttor som ska
omplaceras till nya ägare alltså en ny matte eller husse.

Lilla Råttan har märkt av en stigande trend när det gäller tamråttor som sällskapsdjur för studenter var på vi nu gått ut med reklam till student
kårer om möjligheten att bli fadder åt en eller flera tamråttor

Har man dessutom gilitigt student/kår leg får man rabatt när man blir
fadder hos oss.

Det var lite kort extra fakta från oss.

<:3)~ Mange73 <:3)~

Mari
3/14/11, 10:30 AM
#3

#2 är lite intresserad över vad ni menar med att bli fadder? Vad innebär det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
3/16/11, 9:47 PM
#4

Undrar om ni har något tillstånd? Eller jag som kanske missade det på hemsidan? =)

Mange73
3/17/11, 6:59 PM
#5

3# Med fadder menas de som väljer att ta hand om / köpa våra omplacerings tamråttor. Alltså de nya ägarna, vi har valt att kalla detta för tamråtts fadder eftersom de blir de nya ägarna.

#4 Vad menar du med tillstånd ! Vi driver inte Lilla Råttan som företag
eller som förening detta är något vi gör privat och helt ideellt vi är två
personer som lägger 110% av vårat liv för dessa sällskapsdjur.

<:3)~ Mange73 <:3)~

Mari
3/17/11, 7:08 PM
#6

#5 aha, blev lite nyfiken eftersom de flesta verksamheter som har något som kallas faddrar är just det att man ej adopterar djuret utan ofta står som mat och sånt. Ungefär så som att man kan bli fadder åt något föräldralöst barn utomlands :-)
Men jag gillar er idé om att kalla de som adopterar av er för faddrar.

Jag tror jag kan svara på Annies fråga, om man tex. tar hand om katter och hundar för att omplacera så behöver man tillstånd om man omplacerar fler än ett visst antal.
Jag är inte helt 100 men jag tror även det gäller smådjur, speciellt om man har som tanke att omplacera flera stycken per år. Ett tips är att höra med länsstyrelsen i ert län om det är något slags tillstånd ni behöver för att bedriva verksamheten.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
[Ai-chan]
3/17/11, 7:22 PM
#7

#5
Som Mari skrev och svarade bra.
Tror också att det gäller att ha tillstånd för smådjur. Det fick vi ha för vårt smådjurs omplaceringshem, fast nu va det för några år sen med.. Fast det var ideellt och privat. Så som Mari skriver, kolla upp med din länsstyrelse. Säkra före det säkra.
Men det är bra med det ni har startat upp. Men kolla upp det.

Mange73
3/17/11, 7:32 PM
#8

Länstyrelsen har redan varit här pgr av "falska" anmälan så hadde vi
en djurskyddsinspektör hos oss på ett oanmält besök förra månaden.

Det som föder upp foderdjur behöver tillstånd enligt länstyrelsen .Kan också vara olika från kommun till komun, Då jag kollat med Norrköping kommun behövs tillståd för ormar, exotiska giftiga djur etc.

I de dokument vi fick från länsstyrelsen hadde vi en liten brist på en bur
som vi hadde 3 tamråttor för mycket i ingen stor sak som vi åtgärdade när inspektören var kvar. I övrigit var djurhållningen mycket god.

<:3)~ Mange73 <:3)~

Mange73
3/17/11, 7:38 PM
#9

Tor även denna länk kan besvara en del frågetecken http://omplacering.ifokus.se/discussions/4d713069b9cb462221047556-omplacingshem-for-rattor fast man kan ju medhålla att lagen kan te sig lite luddig..

<:3)~ Mange73 <:3)~

Mari
3/17/11, 9:05 PM
#10

Ja vissa komuner kräver att man söker tillstånd för att hålla vissa ormar och reptiler, även om man bara har för sällskap.

Ja lagen kan tes lite luddig, just ordet affärsmässigt är nog det stora boven i detta, hur man själv tyder det och sen andra kan ju vara helt olika. Jag tycker det är bäst att man ändå hör sig för med sin länsstyrelse vad man bör göra, försklara vad man har för planer gällande "verksamheten" så att man får svar och därmed har sitt på sitt torra.
Som sagt, inget er emot, jag vet att det kan vara lite stormigt i just djurvärden och speciellt bland omplaceringsverksamheter mycket pga avundsjuka och olika syn på djurhållning så mitt råd är som sagt att höra er för Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mange73
3/17/11, 11:47 PM
#11

Har kollat upp lite och lus läst lag texter och jordbruksverket med mera

Om man har  en större verksamhet / omplaceringhem eller till lika om man har uppföddning etc med mer en 6 burar (oavsätt bur storlek) krävs ett tillstånd från jordbruksverket. Dvs man måste skicka in en ansökan med tillhörande skiss på hur burarna står och ser ut, samt även berätta om lite kort verksamheten med mera.

Lilla Råttan har fyra burar som är omplacering…  ut över detta har vi våra egna tamråttor.. som inte har med den ideella verksamheten att göra. Så visst vi ligger utanför ramen om tillstånd men skickar även in en bara för att ha allt på rätt sida lagen.

<:3)~ Mange73 <:3)~

[Ai-chan]
3/18/11, 9:25 AM
#12

Har ni privat djuren och omplaceringsdjuren tillsammans?

Mari
3/18/11, 9:26 AM
#13

#11 Bra att ni har kollat upp Skrattande Bra också att ni skickar in en ansökan, i denna tråd står det lite om begreppet antal omplacerade burar. Det är alltså inte antalet burar man har hemma utan antalet djur man omplacerar (om jag förstått rätt)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Mange73
3/18/11, 4:05 PM
#14

#12 Nej omplacerings djuren har ett helt eget rum…
våra gosisar har vi i vårt sovrum :)

#11 Nu har jag varit i kontakt med Jordbruksverket och fått följande svar

Se nedan

I 2 * DFS 2004:5,Saknr L 120 (länk bifogas) definieras vad som menas med förvaring eller utfodring av djur: Verksamhet som innebär att samtidigt och regelbundet ta emot andras djur mot ersättning eller ta emot djur i syfte att förmedla dem.

Enligt 6 * DFS 2004:5 definieras vad som menas med en verksamhet. Punkt

2) Upplåtande av gnagare, fåglar, reptiler, groddjur eller fiskar under förutsättning att verksamheten omfattar 6 eller fler förvaringsutrymmen såsom burar, akvarier, terrarier eller liknande per år.

Enligt 7 * finns dock undantag: Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd.

Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Med andra ord betyder ovanstående att så länge du inte har fler än fem burar så behöver du inget tillstånd. Har du däremot 6 eller fler burar är verksamheten av större omfattning och eftersom syftet med din verksamhet inte är förvaring uppfödning eller utfordring av djur utan istället är att förmedla djur så måste du söka tillstånd.

Det är Länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet och det är därför till dem du bör vända dig om du behöver söka verksamhetstillstånd enligt ovanstående.

<:3)~ Mange73 <:3)~

Mari
3/18/11, 6:51 PM
#15

Bra att du hörde dig för med dem. Då antar jag att det är burar man menar? Alltså inte antalet djur i dem? För så har jag förstått det hela samt även läst om här på detta forum.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Ai-chan]
3/18/11, 6:56 PM
#16

För oss var det antal djur i bur och per år.  Max 6 burar, de djur. De omplaceras. Och sedan får man inte lägga in nya djur. eller hur man ska förklara. :)
Vore konstigt om det gäller så olika i varje kommun.  fattar inte varför kommuner ska krongla till det och ha olika regler. så knäppt…

Ph77
3/19/11, 10:19 PM
#17

Det har varit flera trådar med detta ämne. I en av dem definierades "bur" som antal burar som omplacerades under året. Beroende på djurart så fanns det olika max-antal djur per bur. Exempel: två marsvin fås från olika håll med omplaceras tillsammans i en bur, då räknas dessa två marsvin som en omplacerad "bur". Jag antar att tolkningen av lagen kan bli olika i olika kommuner även om lagen i sig är densamma. Då den är luddigt skriven.

ph77

Ph77
3/19/11, 10:24 PM
#18

Så max antal "burar" per år är 6 st om det gäller smådjur. Det är alltså inte antal burar i erat hem samtidigt som räknas. Men ni ska självklart gå på vad länsstyrelsen sa till er, finns ingen anledning att göra det krångligare än vad som behövs. :-)

ph77

Upp till toppen
Annons: