Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 4256 ggr
SweetCheeks
9/10/10, 6:35 PM

Bör man ta betalt?

Att man tar ut en avgift för att omplacera ett djur är nog de flesta överrens om, men hur är det med att ta betalt för att ta emot en omplacering?

Bör man ta betalt för att ta emot omplaceringar eller skall man göra det gratis?

Givetvis beror det på olika personers framför allt ekonomiska förutsättningar men vilken princip bör man utåg ifrån?

Vad är för- och nackdelarna med att ta betalt respektive att ta emot omplaceringsdjur utan kostnad?

 

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Annons:
Tina
9/27/10, 9:34 PM
#1

Precis som du säger så kan den ekonomiska situationen avgöra det hela. Dock tror jag att de flesta omplaceringshem behöver alla pengar de kan få. Jag är mycket tveksam till om adoptionskostnaden och även kostnaden för att lämna in ett djur, om man har en sådan, täcker alla kostnader för mat, burar, burmaterial, tillbehör, veterinärvård, lokalhyra (om djuren befinner sig i en utomstående lokal) mm. Tänker man efter kan kostnaderna för ett omplaceringshem bli skyhöga.

Jag har även diskuterat saken med en person som innehar en omplaceringsverksamhet för smådjur. Trots att varje djur totalt drar in 350 kr (adoptionsavgift och kostnad för att lämna in) går verksamheten back med flera hundra kronor per månad.

En av fördelarna med att ta betalt för att ta emot en omplacering är att mer pengar går till djuren. Många omplaceringshem kan tack vare denna kostnad ta in fler djur och erbjuda dem en högre standard på bland annat mat och burar.

En nackdel som jag kan komma att tänka på är personer som behandlar sina djur illa, inte vill ha kvar dem och inte lyckas få dem sålda. Har fallet gått så långt att personen misshandlar sitt djur eller ser nedvärderande på det är chansen stor att personen drar sig för att betala ett omplaceringshem för att omhänderta djuret, och väjer hellre att överge eller dumpa det.
Å andra sidan kan en person som behandlat ett djur illa och sedan enkelt och gratis lämnat in det på ett omplaceringshem skaffa ett nytt djur med tanken att "det är lätt lämna in djuret till omplaceringshemmet och bli av med det om jag så vill".

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Royalz
9/29/10, 5:11 PM
#2

Tar du emot djur gratis och sedan letar efter nytt hem och tar betalt så säljer du djuret och inte omplacerar det för det gör man gratis till rätt hem.


wolfgirl82
9/29/10, 5:25 PM
#3

Finns mkt att säga om detta ämne men ska försöka hålla mig kort.

Jag själv testar just nu att inte ta betalt för de djur jag tar in och får massvis med tillbehör och mat med djuren som kommer. Har i skrivande stund 4 eller 5 säckar med hö nere i källaren som ett exempel.

Nått jag funderar över är om folk är lika givmilda med tillbehör och mat om man tar betalt för att de lämnar in sina djur. Eller om de då tänker att det får omplaceringshemmet ordna själva eftersom de tar betalt för att de lämnar.
Någon som har erfarenhet av det får hemskt gärna tala om hur det funkar.

Sedan tror jag att folk inte vill betala för att bli av med sina djur. Risken är nog stor att djuret skänks bort på annonssidor och riskerar att hamna i ett nytt hem och får flytta efter några månader eller nått år igen eller ev bli reptil mat.

Så det finns både för och nackdelar. Jag ska även testa framöver och se om det funkar att ta en liten slant för djuren som kommer in. Så då kan jag dela med mig av den erfarenheten.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

mandariiin
9/30/10, 10:25 AM
#4

Jag tar alltid en symbolisk summa för de djuren jag omplacerar. Bara för att visa att djuren har ett värde och jag får tillbaka lite utav pengarna jag har lagt ut för hämtning/lämning av djuren, foder och tillbehör. Men jag har aldrig tagit så pass mycket betalt så jag har gått plus på det hela.

Om rätt hem dyker upp och erbjuder djuret ett permanent och bra hem så omplacerar jag hellre djuret än att få några pengar om nya ägaren inte har möjlighet att betala just då. Jag vill hellre att djuret får flytta fort till ett riktigt hem än att det ska bo hos mej för att någon inte har råd att ta emot djuret.

Lia@mandariiin.com

candycandye
10/1/10, 1:21 AM
#5

Många härifrån iFokus som erbjuder  sig att ta emot omplaceringsdjur men inte har pengar att lägga ut just då får ofta frågan:

Hur ska du ha råd med djuret om du inte kan lägga ut en summa för att köpa det?

Vad anser ni om det?
Eller handlar det om vilket djurslag det är?

De djur jag har tagit emot har jag bett om att få iaf 50-100 kr, men i vissa fall så har jag inte bett om det. Om djuret har varit i stor behov att komma ifrån sin nuvarande ägare och chansen hade funnits att det inte fans några pengar- då har jag inte brytt mig.

Caspia
10/1/10, 8:51 PM
#6

Jag tycker att man kan se det som en tjänst. Om jag ska hitta en god livslång ägare till ditt djur istället för att du ska göra det själv, och under tiden stå för mat och ev veterinärvård smat efteråt för återlämningsgaranti och support, så bör man kanske betala för den tjänsten. Annars riskerar man att bli "avstjälpningsplats" för folk som likagärna hade kunnat sälja sina djur själva men inte ids.

Dock tycker jag inte att det ska vara hugget i sten. Djur som far direkt illa är det viktigare att hjälpa oavsett vilkor.

Envishet och drömmar

Annons:
[Forest]
10/4/10, 2:40 PM
#7

4, håller med dig där. Många skaffar ett djur o vips så har de tröttnat det slutar med att man annars bara dumpar djuret hos nån som omplacerar dom.

Katti
10/28/10, 1:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har omplacerat framför allt kaniner i många år. Har då inte tagit betalt för att ta emot djur. I år har jag dock varit tvungen att göra det. Jag har sagt 300:- om kaninen lämnas utan bur och 100:- om kaninen lämnas med bur. För de djur som jag själv har fött upp tar jag dock ingen avgift.

#2, varför måste ett omplaceringsdjur vara gratis?

Jag har mycket dåliga erfarenheter av gratisdjur!

Skulle kunna tänka mig att ge bort ett djur gratis till någon jag känner väl, men absolut inte annonsera att jag skänker bort djur. Aldrig!

På bilden en omplaceringskanin som jag fick in i förrgår. Han kostar 50:- vilket för de flesta människor är "ingenting", men ändå en markering att detta inte är något värdelöst. De allra flesta som köper kanin av mig köper också med sig bra mat, hö och halm för 200-500:-. Det gör också skillnad tycker jag. För man kan få en kanin, ha den i en låda och mata den med havregryn. Det har jag tyvärr sett…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rullis
11/7/10, 10:47 AM
#9

Jag kan ju bara svara för hur jag gör.

Jag tar 150:- per omplaceringsdjur som lämnas in oavsett ifall dom lämnas med eller utan bur.Vill dom sjläva lämna med bur, mat och tillbehör till djuren så gör dom det, vill dom sälja det på annat håll så gör dom det.

Jag upplever ändå att dom flesta skickar med en hel de saker,

Senast i fredags va en kvinna här med sin dotter och hade då åkt sex mil för att lämna dom sju säckar hö dom inte fick med första gången dom åkte. Underbara människor!

Gallerburar i varierande kvalité och storlek är också vanligt att det lämnas in, oftast med marsvinen.

Sen när jag adopterar ut omplaceringsdjuren så tar jag 150:- även där.

Och alla pengarna går till veterinärvård, hö, spån, halm, vitaminer, grönsaker och pellets.

Sakerna jag får in säljer jag ihop med djuren.

Jag ser detta som en nödvändighet att ta såppas betalt för när det väl är dags för ett veterinärbesök så blir det ofta ganska dyrt.

www.slattebacke.se

graleh
11/12/10, 12:23 PM
#10

Jag har aldrig hört talas om någon som erbjuder pengar för att hitta nytt hem till sitt omplacerade djur.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: