Annons:
Etikettlivsöden
Läst 2386 ggr
Tina
2010-09-18 17:20

Har du omplacerat?

Har du vid något tillfälle behövt omplacera något av dina egna djur?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
zickan
2010-09-18 21:11
#1

Jag har omplacerat djur och lagt ned att ha arten. Ett av de som tog emot mest var min gråjako flicka. Men jag bodde 5 mil från jobbet och pendlade 2 tim per dag, jobbade 8 tim och kunde inte alltid komma hem. Fick ofta sova på jobbet. Stod i bostadskö för att sälja min bostadsrätt på landet. Men det segade och Jacko började reagera negativt på att vara ensam. Efter jag hade jobbat ett halvår på detta sättet där jag kunde vara hemifrån över 24 timmar för att tågen hem inte gick på nätterna. Så valde jag att omplacera henne. Men det var inte första bästa.
Kanske kunnat ha henne kvar om hon inte attackerade alla utom mig. Men en äldre man med reumatism kom på besök. Han hade haft innan.
Jacko ragerade med att flyga och sätta sig på mannens bekants axel. Vilket hon sällsynt brukade göra. Svor mest, attackera och sa hej då när det kom besök.
Mannen blev biten flertal gånger i händerna men skrattade mest åt henne. Verkade förstå sig på papegoja mycket väl och hur de pratat med sin näbb. Han var även sjukskriven och hemma på nästan heltid. Svårt beslut som jag halvt som halvt ännu ångrar då jag saknar mitt trasiga brandalarm och svordoms burk.

Har även omplacerat flertal råttor jag fött upp, samt andra djur jag fött upp. Detta då de kommit tillbaka från köparen som inte kunnat ha dom kvar. Mycket har stannat men man klickar inte med alla djuren.

Sedan har jag omplacerad smådjur som inte klickat med mig men som kastat sig i famnen på andra. Eller omplacerat för att gynna avel då det  varit bra avelsdjur.
Även omplacerat djur som inte fungerat i någon av mina flockar, men visat sig fungerat med en bekants djur. Har "bytt" råttor en hel del med mina kompisar. Detta för att de har trivts bättre i min eller deras flock och hantering. Väldigt individuellt på vad djur tycker om sina ägare. Oftast är det djur som går med alla. Men dyker upp speciellt individer här och där som väljer sin ägare och kan attackera andra.

Även omplacerat alla mina ödlor som jag födde upp för något år sedan. Detta efter att jag var fruktansvärt sjuk under ett par månader så fort jag var hemma. Visade sig efter tester att jag inte tål syrsorna som de ska ha till mat. Blev ett nedslag för min del så jag valde att lägga ned helt.
Omplacerade i samma veva även många av ormarna och andra djur då jag totalt gick in iväggen. Sade upp mig på jobbet för att jag mådde så dåligt och flyttade till landet.
Men minskade ned ytterligare med några omplaceringar när jag flyttade från landet tillbaka till stan.
Orkar inte med att ha så många olika arter längre och försöker att hålla mig till de arter jag har nu.
Vill inte vara en av dom som omplacerar allt av en art för att köpa på av samma igen kort efter. Svårt för att man saknar dom givetvis. Men man måste inse sina begränsningar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Tina
2010-09-19 00:47
#2

Jag har aldrig behövt omplacera ett eget djur, men tanken smög sig på mig vid ett tillfälle när jag och min pojkvän hade extremt dålig ekonomi. Som tur var löste sig den situationen.

Däremot har jag hjälpt andra att omplacera deras djur. Miku var ett marsvin som kom till mig genom en bekant som inte längre hade tid för henne. Miku bodde hos mig i några veckor innan hon fick ett nytt permanent hem. Jag har även omplacerat en dvärghamsterhona åt en bekant.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

wolfgirl82
2010-09-20 15:24
#3

Har aldrig behövt omplacerat egna djur och jag hoppas jag slipper göra det också.

Men har hjälpt andra att hitta nya hem åt deras djur och tänker fortsätta med det.  Även om djuren kanske får bo tillfälligt här hemma flera månader innan rätt hem hittas. :)

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Tina
2010-10-19 23:25
#4

Vi vill gärna läsa om era erfarenheter av att ha omplacerat ett djur! Läs mer här.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

smurfan-13
2010-10-20 00:56
#5

Jag har omplacerat en degu-hona tillsammans med en unge jag själv fött upp. Dels för att ungen inte skulle behöva flytta ensam och dels för att gruppen m vuxna honor inte fungerade helt tillfredställande. Efter att hon flyttat infan sig lugn i gruppen & hon har det jättebra idag :)

Rafflan
2010-12-16 16:33
#6

Jag har haft några vuxna chinchillor som inte passat i min avel. Dock har det ju inte vart nå akut ;)

Annons:
Mari
2010-12-17 11:42
#7

Jag har inte behövt omplacera något av mina djur, tack å lov om man får säga så.

Jag tog en kull på mitt första marsvin, då var det meningen att jag skulle sälja alla ungarna förutom en hona om det hade blivit någon. Det blev två hanar och jag klarade inte av att ens tänka tanken att sälja dem så de fick stanna :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isnona
2010-12-18 02:17
#8

Ja, när det visade sig att jag var allergisk mot spån. Fick svårt att andas när jag städade buren o.s.v så jag var tvungen att dra ner på antalet marsvin för ett tag sedan.

Det var oerhört jobbigt att ta beslutet men man måste sätta hälsan i första hand. Jag har fortfarande jättebra kontakt med deras ägare och de kunde verkligen inte fått bättre hem.

Nu har jag endast två som går på fleece, ett väldigt bra alternativ till spån om man inte har så många marsvin :)

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

sighni
2010-12-25 18:49
#9

Jag har aldrig placerat om mina egna djur men hjälpt till att placera andras djur mest hundar och katter. Det som var svårast var att hitta nytt hem åt en vattensköldpadda. Har aldrig varit med om något så svårt. Jag lärde mig mycket om vattensköldpaddor då eller om deras sk. ägare kanske man ska skriva.

sighni
2010-12-25 18:50
#10

Jo jag glömde att jag själv tagit hand om omplaceringsdjur. Det gäller hundar, katter och undulater.

Lamina
2010-12-29 18:39
#11

Jag har omplacerat en katt och en råtta. Vet inte riktigt om katten kan räknas som min dock eftersom hon var en sommarkatt som jag och min kompis hittade. En mager liten stackare som följde efter oss hem och fick stanna eftersom vi inte kunde hitta någon ägare. Tanken var att hon skulle stanna hos mig. Men eftersom hon ständigt gick vilse och vi inte hade möjlighet att hålla henne inne fick hon flytta till min farbror som sökte en innekatt som sällskap till sin kattunge. Där trivdes hon jättebra och jag tror inte hon kunde fått ett bättre hem!

Råttan var en liten råttflicka som flyttade till mig som ensamråtta efter att ha bitit ihjäl sin syster. Förra ägaren hade inte tid med en ensamråtta, men det hade jag. Jag prövade lite försiktigt att introducera henne i min flock och det funkade bra i början. Men p.g.a. en av dom andra råttornas bufflighet/överdominans vart det bråkigt i flocken och stressen fick henne att bli aggresiv mot dom andra. Hon fick sitta ensam och trivdes bra med det. När jag började jobba så fick jag mindre tid till henne men ville inte omplacera henne igen eftersom jag inte ville att hon skulle behöva flytta runt, runt. Men när min chef frågade om jag hade råttor för omplacering kände jag att hon kunde inte få något bättre hem och hon fick flytta dit och bli bortskämd av honom och hans söner. Så länge jag jobbade för honom hade vi god kontakt och jag visste att hon hade det bättre än bra. Nu jobbar jag inte där längre me jag tittar in då och då och kollar hur dom har det och jag är väldigt glad att hon har ett så bra hem!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Ketang
2011-01-03 15:50
#12

Jag omplacerade en av mina hundar i höstas. Flocken fungerade inte efter att ett nytt stjärnskott flyttat in och det var en massa bråk. Så han fick flytta till ett pensionärspar som avgudar honom! Det är nog det bästa jag gjort tror jag! Flocken blev mer harmonisk, jag blev lugnare och hunden som flyttade lever livet som ensam hund.

Har tagit hand om en omplacering en gång för många år sen, det var en av dom roligaste hund"köpen" jag gjort ;-)

Chieko
2011-01-14 13:56
#13

Valde ja, men vet inte riktigt om det räknas. Fick 10 helt oplanderade kaninungar den natt en hona bodde hos mig… 7 fick jag sålt, men tre fick flytta till slättebackes omplaceringshem eftersom jag inte kunde ta med dem till lägenheten jag flyttade till. Behöll dock mamman <3

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Annons:
[Sephrenia]
2011-01-27 04:12
#14

Nej nu svarade jag fel, jag svarade Ja innan jag fattade att det var egna djur det handlade om… fel fel fel.. har bara omplacerat akuthemsdjur..

Upp till toppen
Annons: