Annons:
Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
Tina
9/23/10, 4:31 PM

Det viktigaste med det nya djuret

Inspireras av en tråd inne på Hittekatter.iFokus.

Vilken är den viktigaste punkten för dig när du skaffar ett nytt djur?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Tina
9/23/10, 4:50 PM
#1

Den allra viktigaste punkten för mig tror jag är ursprung, oberoende om det handlar om en hund eller ett marsvin. 
Djuraffärer köper jag i dagsläget aldrig djur ifrån. Handlar det om smådjur vill jag allra helst köpa från ett omplaceringshem och handlar det om en renrasig hund som jag vill arbeta och tävla med vill jag köpa från en seriös uppfödare.
Väljer jag att köpa från uppfödare har jag höga krav på att deras djurhållning och åsikter ska falla mig i smaken.

Kön är förmodligen förutbestämt och därför en viktig punkt. Men jag väntar hellre tills omplaceringshemmet får in en hamsterhona än att köpa från en djuraffär och jag avvaktar hellre med köpet av tik tills uppfödaren jag tycker om får en kull än att köpa från en uppfödare som jag tycker mindre om.

Ålder är sällan en viktig punkt för mig. De enda tillfällen när ålder varit en av de viktigaste punkterna är när jag behövt skaffa en ny kompis till ett hanmarsvin. Då vill jag att kompisen ska vara så ung som möjligt, för att undvika bråk.

Personlighet är, för mig, viktigare än utseende och hälsa är viktigare än pris.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

wolfgirl82
9/23/10, 8:48 PM
#2

Det är väldigt olika tycker jag vad som är viktigt för min del när det gäller egna nya djur.

Är det gerbiler som bara ska vara som sällskap här hemma så vill jag helst att de är äldre eftersom jag ofta sätter en gammal hona med en gammal hane för att slippa få ekorrshjul effekten när en dör om man sätter dem med en yngre individ.

Skulle jag ta in för avel så temprament, ålder och från uppfödare.

Skulle jag börja med ett nytt djurslag så självklart vart de kommer ifrån och då helst från omplaceringshem och gärna äldre individer. Dom är jag väldigt svaga för.

Kort och gott. Ju äldre dessto bättre för de har oftast svårast att hitta nya hem.

Så därför valde jag att kryssa i att det är olika beroende på vad det är för djur.

- Ida

Omplaceringsdjur - Ja Tack!

AnneN
9/29/10, 5:12 PM
#3

För mig finns det 2 viktiga punkter, det är personligheten och hälsan, djurets personlighet bör passa för just mig och även för syftet med djuret, sedan så är det för mig viktigt att djuren är friska, personligen skulle jag inte skaffa ett djur oavsett art om jag vet att det inte är friskt.

Fast även då det gäller hälsan så kan det bero lite på, är det tex en hund som ska vara mest till aktiv sällskapshund och inte tävlas med så kan det vara ok om den har lindriga ledfel som den inte lider av eller annat som gör att den kan fungera utan större problem i en lugn vardag.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zickan
9/29/10, 7:08 PM
#4

Då det är omplaerings sida så antar jag det handlar om omplacerings djur.
Där tycker jag det beror mycket på vad det är för djur och anledning. Har hänt att jag köpt en omplacerings råtta endast för att den bott riktigt pissigt och inte mår bra.
Men oftats är det mest peronlighet som är viktig vid omplaceringar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Forest]
9/29/10, 7:38 PM
#5

Jag valde hälsan men vill ha in personligheten med. Personligenheten är viktig för både djuret och mig att man ska passa ihop även övriga i familjen ska passa in med djuret. Det har varierat lite beronede på vilket djur det handlar om med hamster ja då ska man ju självklart tycka den är ursöt och vara frisk samt ha fin personlighet som passat min dotter o mig (vi som hanterar dom) Har en omplaceringshund vi köpte henne dels var det kris i gammla hemmet sen var det en trevlig ursnäll hund som var frisk endast tandsten. Hennes personlighet visa sitt rätta jag efter 8 mån fortfarande ursnäll o lugn men lite busig :)

Katter där har det vart friskhet som vart faktor 1 sen personligheten som 2a plats eftersom katter kan med ta lite tid på sig innan de landat.

Falurven
4/28/11, 6:02 PM
#6

Jag var lite för snabb, så jag misstolkade frågan och klickade i "personlighet". Men när jag sedan tänker efter så måste först och främst ursprunget och syftet med kullen vara viktigast. (Hela inlägget handlar om var eller hur jag skulle köpa råttor, eftersom det är det enda djurslaget jag vill/kan ha för tillfället!)

Jag vill absolut inte stödja någon grossistavel av något slag, så uppfödare (eller ev ett omplaceringsdjur) känns som det enda möjliga alternativet.

För mig är det viktigt att veta vad som ligger bakom råttan. Uppfödaren bör ha avlat på så friska råttor som möjligt och så ska föräldrarna självklart även vara utan en massa psykiska problem (även bakåt i linjen!). Vill inte köpa från någon oseriös privatperson som tagit en kull endast för kul skull heller!

Avlar man så ska man, enligt mig nu då, ha ett riktigt syfte! Det gäller inte bara råttor heller. Uppfödare bör göra allt de kan för att förstärka alla bra egenskaper och arbeta med de kända problemen som finns i linjerna. Sen är det även viktigt att man inte kastar sig över första bästa möjlighet till kull, utan man ska vara beredd att vänta på passande avelsdjur!

Utséendet är det sista jag tänker på. Kan helt klart tänka mig att ta emot omplaceringsråttor, men det är inte alla gånger man lyckas att introducera en äldre råtta till sin råttflock.

Så egentligen är jag illa tvungen att tacka nej till omplaceringsråttor eftersom jag inte vill utsätta råttan för obehagliga situationer heller. Sen kanske han dessutom kommer att bli tvungen åka tillbaka till omplaceringshemmet pga misslyckad introduktion. (Iaf i nuläget då jag bor i en etta och bara har plats för min ena furet towerbur! Kan med andra ord inte ha två råttflockar för tillfället :P)

Mvh Nathalie

Annons:
Upp till toppen
Annons: