Djurens välbefinnande

Djur som ska hållas i par

2010-10-19 23:10 #0 av: Tina

På senare tid har jag uppfattat mycket diskussioner gällande djurskyddslagen (1988:534) Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
samt Allmänna råd till 8 kap. 1 §
Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt.

Har du uppfattat det som att det är "viktigare" att hålla vissa djurarter i par, exempelvis marsvin än dvärghamster? Beror det endast på att exempelvis marsvinsägare och uppfödare är mer medvetna om denna lag än djurägare/uppfödare till en annan art?

Kan detta faktum ha en direkt koppling till omplacering? Exempelvis kan ett ensamt djur, som egentligen ska leva ihop med en artfrände, upplevas tråkigt pga att det mår dåligt av att leva ensamt - vilket kan leda till omplacering.

Anmäl
2010-10-20 17:30 #1 av: Aviendha

För mig är det lika viktigt att flockdjur får sitt behov av sociala interaktioner med artfränder tillfredställda oavsett art. Men kanske har du en poäng i det du skriver.

Det jag uppfattat från fågelsidan (fåglar är oerhört sociala varelser) är att det är jobbigt att hålla två, ofta för att man tror att det kommer vara svårare att få dem tama då. Sen tror jag att traditionen sitter i hårt på den fronten, det har varit väldigt vanligt att ha en ensam undulat/kanariefågel i en bur under väldigt lång tid utan att folk har reflekterat över det, och argumentet är ofta att de djuren inte mår dåligt av det. Och är det större fåglar (papegojfåglar) så kan säkert ekonomin styra en hel del, det är dyra djur vi pratar om. Sen sätter man nog ofta en käpp i hjulet när man föder upp dem genom att handmata i tron att det ger en tamare fågel och sen säljer man den ensam. Det finns studier som visar att handmatade fåglar lätt tyr sig till en person - men att de ofta visar agressioner mot andra och även artfränder. De får helt enkelt inte lära sig att interagera med andra fåglar på ett bra sätt och då kan det ju vara extremt svårt att få ihop denne med en artfrände senare i livet. Och många menar ju där att de inte alls far illa av att vara själva då ägaren är ett substitut. Många gånger har man dock inte förståelsen och kunskapen att inse att man som substitut skulle behöva spendera hela dygn med sin fågel för att man ska vara likvärdig en artfrände rent socialt.

Anmäl
2010-10-28 13:03 #2 av: Katti

Flockdjur absolut, de ska hållas fler ihop. T ex dvärghamstrar och marsvin. När det gäller kaniner däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att ha två honor i en bur. Det går nästan aldrig i längden! Det enda som fungerar i stort sett alltid är en hona och en kastrerad hane. I bur alltså. Har de betydligt mer plats än så så fungerar även kaninhonor ihop. Men då helst fler än två...

Kastrerade hanar finns ju som bekant inte i naturen, det är ju något vi människor har skapat.

Mina honor bor i en hage som är ca 50 kvm. Det är en del bråk när nya grupper sätts ihop, men efter en tid fungerar det väldigt bra. Jag har dock full förståelse för att folk i allmänhet inte kan ge sin kaniner det utrymmet.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2010-11-05 23:18 #3 av: louise-ariel

Kaniner brukar inte gå bra ihop tyvärr. =(

Anmäl
2010-11-07 10:28 #4 av: Rullis

Din hage är verkligen jättefin men gräver dom sig inte ut?

Min plan är att kaninerna som bor här (tillfälligt) inte ska behöva gå själva.

Så jag ska börja med att kastrera mina egna två hanar och låta dom gå tillsammans för att dom ska få lite sällskap. Eftersom jag inte är intresserad av avel så gör det ju mig ingenting alls att dom blir "halvpojkar" :-)

Anmäl
2010-11-07 14:41 #5 av: Katti

Det är nästan bara kaninhonor som gräver, och det gör de i samband med dräktighet/skendräktighet. Eftersom mina kaniner använs i avel blir de sällan skendräktiga och när de är dräktiga på riktigt så är de i burar eller hage inomhus. Så det är inget problem! Några hål har det blivit i hagen, men inget som mynnar utanför. I första hagen jag gjorde la jag nät i botten. Men det går ju inte om man vill kunna flytta den till det höga gräset.

Tyvärr kommer dina hanar med all sannolikhet inte acceptera varandra även om de kastreras. Men de kan ju gå ihop med honor i alla fall! Du kommer att upptäcka att även honor som inte känner varandra är svåra att få att fungera ihop.

Anmäl
2010-11-07 15:13 #6 av: louise-ariel

#5 Alla kaniner gräver tyvärr

Anmäl
2010-11-07 15:39 #7 av: Katti

Jaså? Ja, jag har ju bara haft ett 30 tal kaniner i taget de senaste 10 åren och innan det lite färre i ytterligare närmare 20 år. Har mina honor i en hage utomhus året runt sedan 1,5 år. Får nog ta ett snack med dem och alla hanar jag haft genom åren att de måste gräva!

Anmäl
2010-11-07 23:36 #8 av: JohannaEkroth

Jag ogillar denna lag. Då jag har köpt dvärghamster så har jag fått köpa 2 st och efter ca 2-3 veckor blivit tvungen att sära dessa åt. Det har hänt varje gång... Slår aldrig fel! Jag har inte plats för två burar! SkrikandesFlörtOskyldig

Jobbar på Anhöriga, BokstavsfolkHuvudvärk och Mag- & Tarmsjukdomar iFokus. 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else -

Anmäl
2010-11-13 23:21 #9 av: [Fruktiz]

Alla kaniner gräver inte. Mina t.e.x har nästan aldrig grävt.

Anmäl
2019-06-29 22:19 #10 av: Lina Strindlund

Man borde behöva gå en kurs för att få skaffa djur och ännu fler kurser för att få föda upp djur! Strängare lagar och mycket fler kontroller på djurägare! (Gäller även mig själv som djurägare jag vet)

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Anmäl
2019-06-30 22:58 #11 av: MEML

#10 Denna tråden är nio år gammal.

I am that I am

I will never give up my Pride

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.