Annons:
Etikettomplaceringshem
Läst 2437 ggr
[Mharya]
2011-01-06 00:43

Att driva omplaceringshem

Hejsan!

I framtiden har jag haft mycket tankar på vad jag vill arbeta med. Jag vill göra nytta i världen men samtidigt arbeta med hundar. De två arbeten jag är mest intresserad av är att driva en kennel eller driva ett omplaceringshem för hundar. Alltså ta in övergivna, vanvårdade och problemhundar. Jag har stora planer för detta med lekrum inomhus, långa promenader, en stor uterastgård och fina "hundrum". Nästa år börjar jag hundgymnasie och då kommer jag lära mig en massa om hundar. 

Men jag skulle gärna vilja veta lite mer om detta, gärna från någon som har ett omplaceringshem. Skriv gärna och berätta; nack- och fördelar, hur lätt det är att hitta hem, vad man bör tänka på m.m.

Tacksam för svar. :)

Kramar från Maria

Annons:
Tina
2011-01-06 02:50
#1

Hej!

När det gäller att omplacera hundar gäller andra regler än de som finns för exempelvis smådjuren.
Om du har ett omplaceringshem där du regelbundet tar emot fyra eller fler hundar för att omplacera till nya ägare kräver Jordbruksverket att du har tillstånd för din verksamhet. Mer om Jordbruksverkets regler och krav kan du läsa här.

Det är viktigt att tänka på att du sällan får egna pengar i fickan av att driva ett omplaceringshem. Ofta får personer som driver ett omplaceringshem istället bidra med egna pengar utöver det de får in från annat håll, för att verksamheten ska gå runt. Att ha ett omplaceringshem är alltså inget arbete som man kan försörja sig på (oftast), utan det kräver att du har en annan stabil inkomstkälla från exempelvis ett annat jobb eller en partner.

Att driva ett omplaceringshem kräver mycket tid och engagemang. Det är dessutom viktigt att du har god ekonomi, då speciellt veterinärkostaderna kan stiga i taket.

Jag har personligen ingen erfarenhet av att omplacera hundar, och kan därför inte svara utförligt på din fråga om hur lätt det är att hitta hem till dem. Men jag kan dela med mig av mina tankar om det hela.
Hundar impulsköps oftast inte på samma sätt som smådjur ibland kan göra. De lever ett långt liv och kräver mycket av sin ägare hela livet. Att äga en hund kräver ett seriöst intresse, oftast av hela familjen.
Speciellt övergivna, vanvårdade och problemhundar kan behöva ett hem med extra mycket kunskap, tid och erfarenhet - vilket många personer inte anser sig ha.
Sedan beror det också på vilken ras hunden är. En liten sällskapshund omplaceras förmodligen fortare än en större och mer krävande ras.

Beroende på vart du bor kanske det finns ett omplaceringshem för hundar eller ett hundstall i din närhet. Att arbeta gratis på ett sådant ställe ger dig information om hur det hela fungerar och ger dig lite kött på benen - samtidigt som du gör en god gärning.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Mharya]
2011-01-06 11:54
#2

Tack så mycket för svaret. Ska verkligen tänka på det här. Tanken med problemhundarna och liknande är att jag ska få ordning på dem så att dem passar in i en familj även om det kräver mycket tid. :)

Kan tänka mig att det är svårt med pengar men skulle ju kanske kunna erbjuda andra tjänster där också? Kommer lära mig att trimma, klippa och liknande på skolan så det kanske kommer till nytta.

Fast än är det lång tid kvar tills dess, så jag ska nog klura ut det hela. Tack i alla fall. :)

Mari
2011-01-07 21:36
#3

Tina tycker jag ger dig massor av bra tips. Jag vill också påpeka att detta med att driva ett omplaceringshem inte alls går runt oftast utan man får ta pengar ur egen ficka.

Jag var med och startade och driver nu ett djurskyddsförening vid namn Bill & Bull, vi omplacerar mestadels katter. Ett tips till dig är att du kanske med några vänner och likasinnade kan starta upp en förening som driver ett omplaceringshem?
Är man flera så får man mer tid över till djuren då det är mycket pappersarbete och planering som tar upp massor av tid. Då kanske ni har möjlighet att erbjuda just trimmning och kanske även hunddagis för att få in lite pengar till verksamheten.
Det jag tycker är viktigt även med hundar är att de bör vara kastrerade vid omplacering till nytt hem just för att förhindra oseriös avel och dessa ingrepp är ju inte billiga när det gäller hund.

Lycka till! Ser fram emot lite rapporter sen framöver hur det går med skolan, kan tänka mig att det måste vara jätteroligt att gå en sådan linje!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: