Annons:
Etikettdjurens-välbefinnande
Läst 2987 ggr
sighni
1/22/11, 9:56 PM

dokusåpa med hemlösa hundar - ok?

Djurens Rätt tycker att det är mycket olyckligt att Sveriges Television gör en dokusåpa med hundar som är i behov av nya hem. Bönder och ensamma mammor kan göra egna val att vara med i sådana här program - men det kan hundar inte göra.

Protestera gärna: http://www.namninsamling.com/site/get.asp?Huset_fullt_av_hundar

 I programmet "Hund i familjen" tvingas hemlösa hundar att utsättas för transporter till familjer runt om i landet, vistas på obekanta hundpensionat och byta till nya miljöer med främmande människor. Samtidigt ska inspelningsteam dokumentera vad som händer. Det skapar stress och otrygghet. Hunden blir som en vara som provas och lämnas tillbaka om den inte faller en i smaken. Programupplägget är diffust och tycks felriktat. Tanken är god att hjälpa vuxna hundar till nya hem. Men programmet tycks utgå från familjernas och TV-tittares behov. Hur ser hundens vecka och dag ut ur hundens synvinkel? Sex hundar ska tillbringa en vecka med en familj och varje dag ska en hund röstas bort. Efter kort tid ska familjer bedöma om en hund är lämplig eller inte - och rösta bort individer som inte kan ge sitt samtycke till att överhuvudtaget vara med. Djurens Rätt ser allvarligt på att SVT gör en produktion där alltför liten respekt för visas och hänsyn tas till hundar som individer med egna behov och intressen. Det är positivt att programmet ska ta upp vad det innebär att skaffa en hund som familjemedlem, tips på aktivering etc. Detta borde gå att göra tillsammans med familjer som redan har en hund som familjemedlem och som sätter hundens intresse i centrum. Vill SVT hjälpa hundar som är i behov av nya hem ska det göras ur hundens perspektiv. De borde vara personer som känner hundarna väl som besöker intresserade familjer och träffar dem för att bedöma vilken typ av hund eller vilka hundar som skulle kunna passa i just den familjen. Först därefter skulle familjen få träffa hundar men då i den miljö där de är trygga och vana. Har du synpunkter på programupplägget? Meddela dem gärna till hundifamiljen@svt.se

Annons:
[raowr]
9/27/11, 4:12 PM
#1

Jag tycker att det är ett bra program…
Jag förstår liksom inte hysterin över det hela.

Hundarna får ha det lite skoj och oftast så slutar det med att en hund får ett permanent hem för resten av livet :)
Det där är väl roligare även för hunden än att få sitta ensam i en hundkennel enda tills det kommer förbi någon som är intresserad?

Som de sagt så väljer de ju bara ut hundar med en "bra" bakgrund…

Mitchika
9/27/11, 5:46 PM
#2

#1 Jag har sett ett avsnitt av programmet och det var väl… okej. Vad man ser så far ju hundarna inte illa, men jag är inte särskilt förtjust i programmet ändå. Jag är emot dom flesta program i den här stilen. Lite som TS säger, hunden behandlas inte som en individ utan som en vara som antingen passar eller inte passar.

Hur vet man också att hundarna får ha skoj? Det är stressande att bo ihop med massa hundar på en okänd plats, samt även att vara i nya miljöer och med nya människor hela tiden. Hundar behöver trygga punkter och en eller flera personer som dom känner väl och kan ty sig till.

Och hur påverkas hundarna av att slussas runt till flera familjer? Psykiskt, så att säga. Det är inte naturligt för hundar att flytta runt på det viset. Givetvis kan det hända ändå, i och med omplaceringar och nya hem, men att göra det för ett underhållningsprogram stöttar jag inte.

Det handlar inte ett dugg om hundarnas bästa, bara om underhållning och tittarsiffror. Grundkraven kan uppfyllas enligt djurskydds och djurhållningslagarna i Sverige och även lite extra, men inget kan få mig att tro att det handlar om att hjälpa dom hemlösa vuxna hundarna i första hand.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

[raowr]
9/27/11, 5:50 PM
#3

#2 Det är självklart bara för pengarnas skull…
Men jag anser samtidigt att det fö något bra med sig för hundarna.
Många av de där hundarna får ju hem just för att folk ser dem på tvn också och förälskar sig i dem!

Folk får det att låta som värsta djurplågeriet…
Och jag förstår det inte alls.

Mitchika
9/27/11, 6:02 PM
#4

#3 Djurplågeri tycker jag inte att det är, där kan jag hålla med om att det blir lite för hysteriskt.

Det som oroar mig är att dom hundarna ska hamna i hem endast som statussymboler. Ungefär i stil med "Ja, det här är en av hundarna som var med i TV, ballt va?" Självklart kan det hända i andra sammanhang också, men ja, du kanske förstår mina tankar.

Vi ser ju inte hur det går för "förlorarna", eller vad man ska kalla hundarna som inte får sitt permanenta hem i avsnittet. Man vet ju inte heller hur noga dom är med att placera ut dom då heller, eftersom det inte syns i TV.

Man vill ju helst tro att dom tänker på det bästa för hundarna, men samtidigt tänker jag också i andra banor. Skulle inte populariteten och tittarsiffrorna på programmet stiga om alla hundarna som var med i programmet alltid fick nya hem? Definitivt. Då kanske kraven på hundens nya ägare minskar..

Det finns mycket positivt och negativt med programmet. Personligen anser jag att det negativa är större än det positiva i det här fallet.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Upp till toppen
Annons: