Annons:
Etikettövrigt
Läst 2602 ggr
Tina
9/3/13, 8:16 PM

Kluring om råttor

Vad kan du om råttor?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
[lucke]
9/3/13, 8:46 PM
#1

Alla rätt😃

Zolah
9/3/13, 8:55 PM
#2

Nog är väl förkylning vanligare än mycoplasma? Myco ska ju vara latent hos alla råttor men det " blommar " ju inte alltid ut? Förkylning går ju som bota medans myco kan man väl bara behandla symptom på?

gulzebra
9/3/13, 9:11 PM
#3

Då måste jag få påpeka att det inte är några som helst fel på insekter, tvärtom är insekter jättenyttigt. Vilda insekter kan förvisso innehålla diverse parasiter, men iom att man kan köpa uppfödda insekter så är inte det något som gör insekter i sig till olämplig mat.

#2: Nu förutsätter du ju att allt rossel är myco vilket det inte är. Å andra sidan är rossel i sig inte en sjukdom utan ett symtom på flera olika sjukdomar, bland annat både myco och förkylning, vilket gör frågan lite, ptja… Lurig 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fjordell
9/3/13, 9:17 PM
#4

10/10😃 Men ja, jag lyfte lite på ögonbrynet på frågorna om vad en råtta inte bör äta, och vilken som är den vanligaste sjukdomen av ovan nämnda skäl.

Tina
9/3/13, 9:21 PM
#5

Nu har jag bara läst diverse artiklar inne på råttor.ifokus eftersom jag inte har några råttor själv och därmed kan i princip ingenting. 🥵Både frågan om vad råttor inte ska äta och vilken sjukdom som är vanligast är information jag hittat i artiklar där. Sen ber jag om ursäkt om de blev konstiga/felaktiga. 🙂

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

gulzebra
9/3/13, 9:37 PM
#6

#5: Rosselgrejen är en rätt vanlig missuppfattning även bland råttfolk vad jag märkt. Inga konstigheter, bara ett vanligt fel.
Värre är ju att du inte har bästa djuret ever! 😉

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Tina
9/3/13, 9:49 PM
#7

#6 Måste erkänna att de verkar väääldigt mysiga. 😊 Och jag som älskar att inreda burar, tror de skulle passa mig. 😉

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Zolah
9/3/13, 10:03 PM
#8

#3 nej? Nämnde aldrig rossel heller ? Jag utgick från mina egna råttor, och jag skulle säga att förkylningar är det vanligaste ( eller, tror skabb är etta egentligen ) sjukdomen. Vet inte om jag missförstod något nu ._. Är lite trött ( massa trött lol ). Ber om ursäkt om jag missade nåt i texten Tycker det var kul med en frågetråd om råttor om jag lät arg/sur så var det inte min mening! Jag var mer frågsam då du/ni kanske vet något jag inte vet. Ang insekter osv tror jag gäller endast " vilda " då dom kan vara förgiftade med onyttigheter, det ska vara lugnt med insekter från djuraffär. Om det är rätt att ge råttorna levande insekter är mer en etisk fråga utöver detta vilket jag tycker är helt upp till var och en :) Jag borde inte sitta och prata råtta nu :( borde sova men det går inte så bra xP Ps - ursäkta knasiga meningar, är på iPhone och autokorrekt är ett gissel ofta

gulzebra
9/4/13, 12:26 AM
#9

#7: Ja du ser! Du får ju åtgärda den där råttbristen 😉

#8: Nej rossel skrev du inte, men det är det som står i frågan. Myco är öht inte med som svarsalternativ, därav att jag antog att du med myco menade rossel och att det alltså skulle vara samma sak, typ 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[lucke]
9/4/13, 12:46 PM
#10

Tina- vad roligt att du gjorde en råttkluring🙂Jag vill också slå ett slag för råttor som husdjur- de är fantastiskt roliga, charmiga, finurliga, personliga och söta❤️Enda negativa med dem är deras korta livslängd, det är hemskt att skiljas åt efter kanske bara 2-2½ år😕

Tina
9/4/13, 12:52 PM
#11

Jag blev faktiskt väldigt förvånad då jag läst om råttornas korta livslängd, jag trodde att de var i samma klass som marsvin och kaniner - en livslängd på ca 5-8 år.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[lucke]
9/4/13, 12:56 PM
#12

#11 Om det ändå varit så- de är stora personligheter i liten kropp så det är tufft att skiljas från dem. Men tycker ändå du ska ge dem en chans- glädjen att ha dem övervinner det andra🙂Köp gärna från uppfödare/privatperson isf, jag har iaf inte haft nån vidare tur med zoo-råttor.

chelona
9/16/13, 12:47 PM
#13

Oooh! 10/10. Jag har lärt mig något. Fast ja, jag chansade på frågan om vad de inte får äta och vad den vanligaste sjukdomen var.

💣

Annons:
Grodan
9/16/13, 5:23 PM
#14

Kul med Kluring! ❤️

Jag hade ett fel… 😕

Men jag skulle inte sätta ner råttan i vatten och låta den simma och inte heller rekommendera andra att göra det. Tamråttor behöver vänja sig succesivt vid vatten och skall absolut inte påtvingas. De skall få välja själva om de vill gå ner i vattnet och simma. Anser jag. Dumboörade råttor kan få massa vatten i öronen och det kan vara väldigt obehagligt för dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UrchinFamiljen
9/17/13, 7:30 AM
#15

9/10! :D Visste inte att rekordåldern var 7 år! :o

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

PetQueen
9/22/13, 2:05 AM
#16

Råttor har ju visst 4 tår på bakfötterna :O ?

Mina har det iaf >_>

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

PetQueen
9/22/13, 6:34 PM
#18

Oj då haha, då har jag väl räknat fel xD

🐶 Djur är det bästa som finns 🐱

gulzebra
9/22/13, 7:10 PM
#19

Lätt hänt! Jag tänkte 4 först jag också kan jag meddela… Brukar inte räkna tår på djuren 😛

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Upp till toppen
Annons: