Annons:
Etikettatt-omplacera
Läst 3561 ggr
JohannaEkroth
2012-03-23 23:22

Pris vid omplacering

Det finns ju som bekant två sajter för djur som skall byta ägare. Den här och Djurannonser.

Tänker mig att djurannonser är mer för uppfödare och inte lika akuta annonser som vid omplaceringar.

Men hur är det med priset vid en omplacering?

Ser sällan priser i annonser och då struntar jag helt enkelt i att besvara annonsen då jag är tillfällig sjukpensionär och inte har tusenlappar att lägga ut. Känner att det är bättre att jag lägger pengarna jag har över på djuret när det kommer. Ibland behöver man ju införskaffa saker eller besöka veterinären på en gång.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Annons:
UlrikaD
2012-03-23 23:35
#1

Nu omplacerar jag mycket sällan djur.

Men om jag skulle det så skulle jag inte skriva pris i annonsen. För mig är priset diskuterbart beroende på hem.

Oftast handlar väl just omplaceringar om en symbolisk summa ändå. Annars kallas de ju inte omplaceringar utan djur till salu helt enkelt:)

Men oavsett om jag skulle sälja ett djur eller omplacera så förväntar jag mig ändå att den som eventuellt ska bli mitt djurs nya ägare är såpass intresserad att den hör av sig oavsett jag skrivit pris i annonsen eller inte.

Om jag t.ex ser en annons på låt oss säga en chinchilla som är det sötaste jag sett på länge och jag känner att jag är superintresserad av just denna chinchillan. Då låter jag ju inte bli att höra av mig bara för att det inte står pris i annonsen. För då kan jag ju inte vara särskilt intresserad ändå, om jag låter det stå i vägen för mig.

Mitchika
2012-03-23 23:37
#2

Svårt att säga riktigt. Många vill inte sätta ut ett pris på sitt omplaceringsdjur med risk för att det ska avskräcka människor om det är för högt (inte värt att lägga en så hög summa på ett omplaceringsdjur) eller för lågt (saker kanske kan verka misstänkta då).

På grund av olika skäl så måste en del människor placera om djuret snabbt och vill kanske inte riskera att skrämma iväg en potentiellt ny ägare med en dålig prislapp?

Sen så handlar omplacering aldrig om att stödja eller främja en uppfödning eller liknande, utan bara om att man månar om djurets bästa, som man själv kanske känner att man inte kan ge det längre.

Jag tycker alltid att man ska ta en summa för omplaceringsdjur för att inte riskera att sänka det djurets status i samhället. Men samtidigt så omplacerar sällan människor sitt djur om situationen inte är ohållbar, så man kan inte heller kräva att dom ska ta stora summor för djuret heller.

Det gör det ganska svårt att sätta ett pris på omplaceringar. Trots allt, det är inte pengarna som är det viktigaste utan djurets välmående. Och till skillnad från uppfödare har man inte heller haft samma stora utgifter som dom har från djurets födsel till dess att det är redo att flytta.

Många som omplacerar är även ofta villiga att diskutera priset om rätt hem och rätt människor dyker upp. :)

Trots allt, man kan inte sätta ett pris på något så ovärderligt som ett kärleksfullt hem med underbara människor som kommer älska djuret livet ut. :D

Mitt inlägg kanske blev lite rörigt, men jag är trött och har mycket i huvudet just nu… XD Hoppas det inte blev för flummigt.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

JohannaEkroth
2012-03-23 23:55
#3

Ulrika - Det har jag varit, intressarad alltså, mycket intresserad, men jag är rädd att få ett nej. Jag är så van att man inte kan göra någonting eller få någonting utan att det handlar om att man måste ha en massa pengar.

Men vad skulle du anse att "en symbolisk summa" är ungefär beroende på vilket djur det handlar om? Ge gärna några exempel.

Om man erbjuder att hem med kärlek och omvårdnad och att jag är hemma hela tiden förutom om jag ska iväg på läkarbesök eller så och jag som person älskar att vara utomhus, om det nu gäller en hund. Det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Jag bor ensam och har inga planer på att skaffa barn, djuren ser jag som mina barn. Jag är stadig och fast i handen och lugn som person, har en massa tålamod bara jag har ett mål.

Om det är en katt så har jag en golv-till-tak-klätterställning med nypris 3400:- och en massa andra saker sedan jag själv hade katt. Gå ut skulle katten få i koppel.

Hamsterbur finnes (80x50cm) och dvärghamstrar har jag haft massor. Marsvin har jag två stycken idag. Sydde en korg och en fleecepåse till dem i tisdags att ha i buren.

Jag bor i 2 rok ska tilläggas.

Anser du att jag verkar tillhandahålla ett bra hem?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

JohannaEkroth
2012-03-23 23:57
#4

Mitchika - Tack, det var precis vad jag behövde höra för att min rädsla ska lägga sig.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Mitchika
2012-03-24 00:49
#5

#4 Det gör mig glad att höra. :)

Jag har liknande problem själv med rädsla för att bli nekad, men har även problem med att ta kontakt med okända personer och ringa telefonsamtal till okända.

När det gäller djur blir det dock oftast lättare och lite av ångesten över det försvinner. :)

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Lamina
2012-03-24 02:11
#6

Jag kan svara för hur jag har gjort.

När jag insåg att jag faktiskt inte kunde ha kvar mina hanråttor längre (allergi) hörde jag mig först och främst för hos folk jag kände att jag kunde lita på och som jag visste skulle ge dom ett bra hem. Jag fick napp direkt, eftersom en av dom just då bara råkade vara ute efter en variant som jag bara råkade ha i min flock. Jag tog aldrig upp någon diskussion om något pris, jag fann det inte viktigt. Jag hade ju hittat det perfekta hemmet! Men hon frågade och då tänkte jag att jag har ju faktiskt lagt ut flera tusen på dessa råttor, så en symbolisk summa på runt 50kr/råtta kan jag ju ändå ta. Tyvärr var råttorna tvugna att stanna ett tag hos mig p.g.a. sjukdom/karantän, och under den tiden hände det något som gjorde att hon inte längre kunde ta dom.

Då vart det till att sätta ut dom på annons. Eftersom dessa råttor är väldigt speciella och av olika anledningar absolut inte får hamna i fel händer (förutom det faktum att det skulle krossa mitt hjärta), ställde jag väldigt höga krav redan i annonsen. Eftersom jag redan satt en symbolisk summa på dom så fick den liksom följa med av bara farten. Priset var inte det viktiga, eller hur ekonomin var hos det nya hemmet. Jag har ju liksom själv klarat av att ge dom + 8 råttor till ett bra hem med bra mat och vård vid behov med dom få tusenlappar jag får från soc. Det enda ekonimiska krav jag ställde var att det skulle finnas en buffert. Och jag hittade faktiskt ett hem som t.o.m. känns ännu bättre än det första. Vem vet om jag hade gjort det om jag hade krävt skyhöga summor för dom?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
2012-03-24 03:23
#7

Kanske ska nämna att en råtta från en seriös uppfödare kostar runt 250-300kr. Kan tänka mig att 50 kronor för en råtta inte alls låter särskilt symboliskt om man tänker på att dom kan kosta mindre än så på en djuraffär. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

matsdotter
2012-03-24 04:53
#8

Jag tror att många inte skriver ut priset på annonserna just för att hemmet är viktigare än priset. I vissa fall kan det gälla en symbolisk summa, eller så är de gratis - för jag tror faktiskt att man sätter ut pris om de är dyrare och kanske egentligen kan räknas som att de är till salu istället för att de omplaceras.

Samtidigt så kan det vara lite "farligt" att skriva ut att de är gratis eller säljs för en symbolisk summa, då det helt enkelt kan locka fel slags ägare. Så jag tror att det är ännu en anledning till att folk inte skriver ut priset. Är man intresserad av djuret så får man helt enkelt höra av sig, berätta lite om sig själv och vad man kan erbjuda djuret och sedan fråga om priset, det brukar alltid gå att diskutera till rätt hem med. :)

flocken
2012-03-24 09:23
#9

för mig som har omplacerat relativt mkt djur. Då marsvin. Så är priset väldigt inviduellt. En  ung hona skänkte jag bort tillsammans med en renrasig hona för den unga honan var ev bärare av satin sjukan. De kom till en vet assistent. Perfekt.

en kastrerad hane tog jag hem från dåliga förhållanden & kämpade länge för att få ordning på. 300kr tog jag för honom. Men runt 100-150 kr har det legat på här.

Om man då tänker på att ett fint djur från en bra uppfödare kostar mellan 400-700kr beroende på ras så är dessa priser ok.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

UlrikaD
2012-03-24 17:15
#10

#3 Som jag skrev ovan, jag skiljer ju på att sälja ett djur jag fött upp själv eller att omplacera ett djur. Det är ju två helt olika saker.

Om någon vill köpa t.ex en chinchilla från min uppfödning som jag har lagt ner 10 års arbete på att bygga upp så får de betala vad en chinchilla kostar helt enkelt. Då vill de ha just den chillan till sällskap, utställning och kanske avel.

Samma med en guldhamster från min uppfödning, som säljs med stamtavla och bra sjukdomshistorik bakåt. Men då kostar en guldhamster å andra sidan bara 200kr från en uppfödare ändå.

En omplacering behöver ju ett hem för någon orsak. Antingen att jag fått in djur vars ägare drabbas av allergi, ska flytta eller någonting liknande. Då är ju situationen en helt annan.

Jag skulle aldrig skriva skänkes eller ett jättebilligt pris i en annons för det attraherar helt fel blivande ägare. Det finns folk som vill skaffa djur enbart om de är billiga. Som inte alls tänker på att de kostar sen och då hamnar djuren utsläppta i skogen istället för hos veterinär.

Några exempel då: Jag har haft fina omplacerings-chillor med stamtavla som av någon anledning blivit ensamma och behöver en kompis. Jag har i det läget inte kunnat tillgodose dem med en kompis, då har jag satt ett pris på 500kr. Men i några fall har några av dessa chillor flyttat utan att jag har tagit en krona för dem. Nu sist var det en chilla vars kompis dött och han var sörjde så att han slutade äta. Det är livsfarligt för en chinchilla och det finns chillor som sörjer sig till döds.

Denna familjen fick en chilla utav mig gratis, för de hade lagt ut så otroligt mycket pengar hos veterinären på den chillan som dog. Deras chilla blev glad igen och min chilla fick den kompis den behövde. Mer värt för mig än några pengar.

Annars har jag även satt ut pris på 500kr men slutat med en symbolisk summa på 100kr. Det är väldigt olika, beroende på vad för hem man kan erbjuda. Jag vill prata med folk ordentligt och jag har krav på de hemmen jag släpper djur till.

Ett annat exempel från förra året var när jag plockade hem 32 guldhamstrar som var några timmar ifrån att bli ihjälslagna mot närmaste köksbord. Någon ägare med djurförbud som länsstyrelsen kommit på igen och ställt ultimatum. Dagen innan hade åtskilliga djur fått sätta livet till men det visste jag inte om.

Fick reda på detta och ingen kunde hjälpa till så jag hämtade hem alla 32. Fanns knappt burar, vattenflaskor eller nåt så allt det fick jag raskt köpa in. Satte ut annonser och skrev symbolisk summa. Fick jättebra svar från olika hamsterägare och även några nybörjare och det slutade med att jag skänkte bort varenda en av dessa, tog inte en krona. Och en del som jag skickade iväg till Stockholm (från Göteborg) fick även med mina egna transportburar på köpet.

Så där kan vi säga att jag gick ordentligt minus. Men det var viktigare för mig att få iväg dessa djuren till nya, bra hem snabbt där de kunde få den vård och omsorg de behövde än att jag skulle sitta och hålla på med pengar hit och dit.

Sista exemplet kan vi väl ta katt då. Jag har jourhemskatter hemma, har några nu som söker nya hem. Där har jag satt 500kr för dem. Och det är inte prutbart. För de flesta som jag omplacerat det sista är kattungar och de kostar massor med pengar att föda upp under de 12 veckor de bor här. Samt att mamman som då oftast är hittekatt ska till veterinären och se att hon inte har några konstigheter innan hon flyttar in här. Hinner katten bli såpass gammal att den kastreras innan flytt så lägger jag på den summan på priset också. För jag har helt ärligt inte råd att gå minus på varje katt som flyttar.

Jag lever på sjukpenning och har alltså inte så mycket pengar att röra mig med. Så just katterna finns inte en chans att man kan pruta på, då kan man lika gärna betala för att de ska flytta.

Hoppas det förklarar lite mer hur jag tänker.

Men återigen, det är stor skillnad att sälja djur från egen uppfödning och att ta pengar för en omplacering tycker jag.

Upp till toppen
Annons: